Regulamin Wyższej Szkoły Medycznej w Sosnowcu:
WYŻSZA SZKOŁA MEDYCZNA W SOSNOWCU
REGULAMIN STUDIÓW
Załącznik nr 1
do Uchwały nr 14/2022 Senatu Wyższej Szkoły Medycznej w Sosnowcu z dnia 28.04.2022 r.
SPIS TREŚCI
III. ORGANIZACJA ROKU AKADEMCKIEGO.. 9
- TERMIN I SPOSÓB PODAWANIA DO WIADOMOŚCI STUDENTÓW PLANÓW STUDIÓW I PROGRAMÓW KSZTAŁCENIA.. 10
- WARUNKI I TRYB ODBYWANIA ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH.. 10
- PRAKTYKI ZAWODOWE.. 14
VIII. EUROPEJSKI SYSTEM TRANSFERU I AKUMULACJI PUNKTÓW (ECTS) 15
- INFORMACJE O UZYSKANYCH WYNIKACH EGZAMINU I ZALICZEŃ.. 16
- WARUNKI ODBYWANIA STUDIÓW PRZEZ STUDENTÓW PRZYJĘTYCH NA STUDIA W WYNIKU POTWIERDZENIA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Z UWZGLĘDNIENIEM INDYWUDUALNEGO PLANU STUDIÓW I OPIEKI NAUKOWEJ 17
- ZASADY ODBYWANIA STUDIÓW W RAMACH INDYWIDUALNEGO PLANU STUDIÓW I PROGRAMU KSZTAŁCENIA 18
XII. ZAJĘCIA DYDAKTYCZNE, EGZAMINY DYPLOMOWE I PRACE DYPLOMOWE W JĘZYKU OBCYM... 20
XIII. SKREŚLENIE Z LISTY STUDENTÓW... 20
XIV. URLOPY I KRÓTKOTRWAŁE NIEOBECNOŚCI. 21
XVIII. WZNOWIENIE STUDIÓW... 24
XXI. WARUNKI UKOŃCZENIA STUDIÓW... 32
XXII. STUDENCI NIEPEŁNOSPRAWNI. 32
XXIII. POZOSTAŁE POSTANOWIENIA.. 33
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§1
- Studia w uczelni są prowadzone zgodnie z efektami kształcenia, do których są dostosowane programy i plany studiów.
- Regulamin studiów Wyższej Szkoły Medycznej w Sosnowcu, zwanej dalej w skrócie Uczelnią, reguluje całokształt zagadnień dotyczących studiów pierwszego i drugiego stopnia, form studiów stacjonarnych i niestacjonarnych wszystkich kierunków, z wyłączeniem studiów podyplomowych, do których stosuje się odrębne przepisy. Inne kwestie związane z funkcjonowaniem Uczelni reguluje jej statut.
- Niniejszy regulamin ma także zastosowanie w stosunku do cudzoziemców studiujących w WSM.
- Użyte w regulaminie określenia oznaczają:
- podstawowa jednostka organizacyjna – jednostka organizacyjna określona w statucie uczelni, prowadząca co najmniej jeden kierunek studiów;
- profil praktyczny – profil programu kształcenia obejmującego moduły zajęć służące zdobywaniu przez studenta umiejętności praktycznych i kompetencji społecznych, realizowany przy założeniu, że ponad połowa programu studiów określonego w punktach ECTS obejmuje zajęcia praktyczne kształtujące te umiejętności i kompetencje, w tym umiejętności uzyskiwane na zajęciach warsztatowych, które są prowadzone przez osoby posiadające doświadczenie zawodowe zdobyte poza uczelnią;
- program kształcenia – opis określonych przez uczelnię spójnych efektów kształcenia, zgodny z Polskimi Ramami Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego, oraz opis procesu kształcenia, prowadzącego do osiągnięcia tych efektów, wraz z przypisanymi do poszczególnych modułów tego procesu punktami ECTS;
- kwalifikacje - efekty kształcenia, poświadczone dyplomem, świadectwem, certyfikatem lub innym dokumentem wydanym przez uprawnioną instytucję potwierdzającym uzyskanie zakładanych efektów kształcenia;
- efekty kształcenia – zasób wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych uzyskiwanych w procesie kształcenia w systemie studiów
- efekty uczenia się – zasób wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych uzyskiwanych w procesie uczenia się poza systemem studiów;
- potwierdzenie efektów uczenia się – formalny proces weryfikacji efektów uczenia się osiągniętych poza systemem studiów, umożliwiający podjęcie studiów w uczelni zgodnie z zasadami uchwalonymi przez senat;
- kwalifikacje pierwszego stopnia - efekt kształcenia na studiach pierwszego stopnia, zakończonych uzyskaniem tytułu zawodowego licencjata, inżyniera lub równorzędnego określonego kierunku studiów i profilu kształcenia, potwierdzony odpowiednim dyplomem;
- kwalifikacje drugiego stopnia - efekt kształcenia na studiach drugiego stopnia, zakończonych uzyskaniem tytułu zawodowego magistra, magistra inżyniera lub równorzędnego określonego kierunku studiów i profilu kształcenia, potwierdzony odpowiednim dyplomem;
- indywidualny tok studiów (ITS) – program kształcenia i plan studiów przygotowany dla studenta, realizowany we współpracy z opiekunem naukowym;
- etap studiów - część programu kształcenia wyodrębniona w planie studiów przewidziana do realizacji w określonym czasie;
- punkty zaliczeniowe ECTS - punkty przewidziane w programie kształcenia dla danego kierunku lub specjalności dla poszczególnych przedmiotów objętych tym programem (punkty Europejskiego Systemu Transferu i Akumulacji Punktów – ECTS);
- rok studiów- jednostka zaliczeniowa realizacji programów studiów;
- rok akademicki - okres kalendarzowy, w którym prowadzone są zajęcia oraz egzaminy i zaliczenia przewidziane w planie studiów i programie kształcenia;
- Statut – Statut Wyższej Szkoły Medycznej
- student - osoba kształcąca się na studiach pierwszego lub drugiego stopnia, która uzyskała decyzję o przyjęciu na studia i złożyła ślubowanie określone w Statucie.
- Studia stacjonarne - forma studiów wyższych, w której co najmniej połowa programu kształcenia jest realizowana w postaci zajęć dydaktycznych wymagających bezpośrednio udziału nauczycieli akademickich i studentów;
- Studia niestacjonarne - forma studiów wyższych, inna niż studia stacjonarne, wskazana przez Senat;
§ 2
PRZYJĘCIE NA STUDIA
- Zasady i warunki przyjęcia na studia określa ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz Senat Wyższej Szkoły Medycznej w Sosnowcu.
- Przyjęcie w poczet studentów następuje po zakwalifikowaniu kandydata na pierwszy semestr przez Komisję Rekrutacyjną, z chwilą immatrykulacji i złożenia ślubowania, którego treść określa statut Uczelni, co potwierdza na piśmie.
- Przyjęcie na studia stacjonarne lub niestacjonarne może również nastąpić w przypadku przeniesienia z innej uczelni, na podstawie decyzji Dziekana.
- Po immatrykulacji lub w przypadku przeniesienia z innej uczelni, po pozytywnej decyzji Dziekana, student otrzymuje legitymację studencką oraz indeks, w którym jest dokumentowany przebieg i wyniki studiów. Prawo do posiadania legitymacji studenckiej mają studenci do dnia ukończenia studiów, zawieszenia w prawach studenta lub skreślenia z listy studentów, zaś w przypadku absolwentów studiów pierwszego stopnia – do dnia 31 października roku ukończenia tych studiów.
- Osobom przyjętym na studia przysługuje, od chwili przyjęcia, prawo otrzymania stosownych zaświadczeń (np. zaświadczenia o wpisaniu na listę studentów).
§3
SZCZEGÓŁOWE ZASADY STUDIOWANIA
Szczegółowe zasady studiowania, w tym sprawy organizacji studiów oraz toku studiowania w zakresie nieuregulowanym w Regulaminie, określa Senat uczelni w uzgodnieniu w właściwym organem samorządu studenckiego.
- Szczegółowe zasady studiowania, w granicach określonych w postanowieniach Regulaminu, obejmują:
- zasady zaliczania etapu studiów, w tym przyznawania warunkowych wpisów na kolejny etap studiów lub kierowania na powtarzanie etapu studiów;
- zasady wznawiania studiów;
- warunki odbywania studiów przez studentów przyjętych na studia w wyniku potwierdzenia efektów uczenia się;
- zasady odbywania indywidualnego toku studiów, w tym dla studentów przyjętych na studia w wyniku potwierdzenia efektów uczenia się;
- zmiany formy studiów przez studenta;
- zasady zaliczania seminarium dyplomowego lub innych zajęć prowadzących do złożenia pracy dyplomowej oraz przeprowadzenia egzaminu dyplomowego;
§4
OPIEKUN ROKU
Dziekan w porozumieniu z organami Samorządu Studenckiego może powołać spośród nauczycieli akademickich Opiekuna Roku.
- Zadaniem opiekuna danego roku studiów jest bieżąca pomoc studentom we wszystkich sprawach związanych z odbywaniem studiów.
- Opiekunowie zaznajamiają studentów z regulaminem studiów i innymi przepisami wewnątrzuczelnianymi. Do zadań opiekunów należy również pomoc w zakresie spraw wynikających z toku studiów i potrzeb socjalno-bytowych.
- W uzasadnionych przypadkach Dziekan w porozumieniu z organami Samorządu Studenckiego może odwołać Opiekuna Roku.
- Nadzór nad działalnością opiekunów sprawuje Dziekan.
- Na poszczególnych latach studiów studenci mogą wybrać spośród siebie Starostę Roku.
§5
REKTOR
- Do zadań rektora należą sprawy dotyczące uczelni, z wyjątkiem spraw zastrzeżonych przez ustawę lub statut do kompetencji innych organów uczelni.
- Do zadań rektora należy w szczególności:
1) reprezentowanie uczelni;
2) zarządzanie uczelnią;
3) przygotowywanie projektu statutu oraz projektu strategii uczelni;
4) składanie sprawozdania z realizacji strategii uczelni;
5) wykonywanie czynności z zakresu prawa pracy;
6) powoływanie osób do pełnienia funkcji kierowniczych w uczelni i ich odwoływanie;
7) prowadzenie polityki kadrowej w uczelni;
8) tworzenie studiów na określonym kierunku, poziomie i profilu;
9) tworzenie szkół doktorskich;
10) prowadzenie gospodarki finansowej uczelni;
11) zapewnianie wykonywania przepisów obowiązujących w uczelni.
- Rektor nadaje regulamin organizacyjny, który określa:
1) strukturę organizacyjną uczelni oraz podział zadań w ramach tej struktury;
2) organizację oraz zasady działania administracji uczelni.
4. Przełożonym ogółu studentów Uczelni oraz instytucją odwoławczą w sprawach objętych niniejszym Regulaminem Studiów jest Rektor.
5. Rektor sprawuje nadzór nad działalnością dydaktyczną i badawczą uczelni.
6. Sprawuje nadzór nad doskonaleniem uczelnianego systemu zapewnienia jakości kształcenia.
7. Decyzja Rektora w postępowaniu odwoławczym jest ostateczna.
§6
DZIEKAN
- Dziekan sprawuje nadzór nad realizacją programu kształcenia i planu studiów oraz podejmuje decyzje we wszystkich sprawach dotyczących przebiegu studiów na wydziale, które nie są zastrzeżone do wyłącznej kompetencji Rektora.
- Od wszystkich decyzji Dziekana dotyczących studiów, w sprawach objętych regulaminem studiów, przysługuje odwołanie do Rektora w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji.
§7
SAMORZĄD STUDENCKI
- Reprezentantem ogółu studentów Uczelni jest organ Samorządu studenckiego.
- Samorząd studencki ma prawo do występowania z wnioskami i propozycjami do Senatu Uczelni w sprawach objętych niniejszym Regulaminem Studiów.
- Prowadzi na terenie uczelni działalność w zakresie spraw studenckich, w tym socjalno-bytowych i kulturalnych studentów.
- Jest zobowiązany do opracowania i promowania kodeksu etyki studenta.
- Uczelnia zapewnia środki materialne niezbędne do funkcjonowania organów samorządu studenckiego.
- Organy samorządu studenckiego decydują w sprawach rozdziału środków finansowych przeznaczonych przez organy uczelni na cele studenckie. Organy samorządu studenckiego przedstawiają organom uczelni sprawozdanie z rozdziału środków finansowych i rozliczenie tych środków nie rzadziej niż raz w roku akademickim.
- Rektor uchyla uchwałę organu samorządu studenckiego niezgodną z przepisami prawa, statutem uczelni, regulaminem studiów lub regulaminem samorządu studenckiego.
II. PRAWA I OBOWIĄZKI STUDENTA
§8
PRAWA STUDENTA
- Studenci są pełnoprawnymi członkami społeczności akademickiej Uczelni.
- Uczelnia winna zapewnić optymalne warunki do wszechstronnego rozwoju osobowości studentów i realizację praw określonych w ust. 3.
- Student ma prawo do:
- zdobywania wiedzy na wybranym kierunku (kierunkach) studiów, rozwijania własnych zainteresowań naukowych oraz korzystania w tym celu z pomocy dydaktycznych, urządzeń i środków będących w dyspozycji Uczelni,
- przenoszenia i uznawania punktów ECTS,
- usprawiedliwiania nieobecności na zajęciach, urlopów od zajęć z możliwością przystąpienia do weryfikacji uzyskanych efektów uczenia się określonych w programie studiów,
- przystąpienia do egzaminu komisyjnego przy udziale wskazanego przez niego obserwatora
- pomocy władz Uczelni, nauczycieli akademickich i innych pracowników w sprawach związanych z realizacją programu kształcenia,
- zrzeszania się w kołach naukowych i uczestniczenia w pracach naukowo-badawczych, rozwojowych i wdrożeniowych realizowanych w Uczelni,
- studiowania według indywidualnych planów studiów i programów kształcenia ,
- rozwijania zainteresowań kulturowych, turystycznych i sportowych,
- studiowania jednocześnie na dwóch kierunkach studiów w Uczelni na zasadach określonych przez Rektora,
- studiowania równolegle w innych szkołach wyższych,
- zgłaszania do organów Uczelni postulatów dotyczących planów studiów, programów kształcenia, toku studiów, procesu nauczania i wychowania oraz wszystkich innych spraw środowiska akademickiego, ważnych dla przebiegu studiów i rozwoju osobistego,
- oceniać proces dydaktyczny,
- oceniać prace jednostek administracyjnych zapewniających obsługę toku studiów oraz formułować wnioski, dotyczące tej pracy,
- współuczestnictwa w decyzjach organów Uczelni za pośrednictwem przedstawicieli będących członkami kolegialnych organów uczelni,
- uczestniczenia w działalności samorządowej i społecznej,
- otrzymania nagród i wyróżnień za bardzo dobre wyniki i osiągnięcia w nauce,
- pomocy materialnej ze środków przeznaczonych na ten cel w budżecie państwa w formie: (zasady przyznawania pomocy materialnej określają odrębne przepisy Uczelni):
- stypendium socjalnego
- stypendium specjalnego dla osób niepełnosprawnych
- zapomogi
- stypendium rektora dla najlepszych studentów
- stypendium finansowane przez jednostkę samorządu terytorialnego;
- stypendium za wyniki w nauce lub w sporcie finansowane przez osobę fizyczną lub osobę prawną niebędącą państwową ani samorządową osobą prawną.
- Student będący osobą niepełnosprawną ma prawo zwrócić się do Dziekana z wnioskiem o przydzielenie indywidualnej organizacji studiów, dostosowanej do szczególnych potrzeb studenta, wynikających z rodzaju niepełnosprawności.
- Student ma prawo do poszanowania swej godności przez każdego członka społeczności akademickiej.
§9
OBOWIĄZKI STUDENTA
- Student jest obowiązany postępować zgodnie z treścią ślubowania i przepisami obowiązującymi w Uczelni..
- Do obowiązków studenta należy pełne wykorzystanie możliwości kształcenia się, a w szczególności do:
- osiągnięcia efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych,
- uczestniczenia w zajęciach dydaktycznych i organizacyjnych zgodnie z regulaminem studiów,
- składania egzaminów, odbywania zajęć praktycznych i praktyk zawodowych i spełniania innych wymogów przewidzianych w planie studiów,
- etycznego uzyskiwania zaliczeń wszystkich zajęć oraz przygotowywanie prac zaliczeniowych i dyplomowych z poszanowaniem praw autorskich,
- przestrzeganie przepisów obowiązujących w Uczelni,
- okazywanie szacunku pracownikom Uczelni i przestrzeganie zasad współżycia koleżeńskiego,
- dbanie o godność osobistą i dobre imię Uczelni,
- poszanowanie mienia Uczelni i przeciwdziałanie niewłaściwemu stosunkowi do niego i ponoszenia odpowiedzialności materialnej za jego zniszczenie lub stratę, proporcjonalnie do stopnia jego zniszczenia.
- Studenta obowiązuje aktywny udział w zajęciach dydaktycznych i zaliczeniach zgodnie z programem kształcenia i planem studiów, terminowe składanie egzaminów i wypełnianie innych obowiązków wynikających z planu studiów.
- Wykłady monograficzne, ćwiczenia, proseminaria, seminaria, konwersatoria, zajęcia laboratoryjne i zajęcia praktyczne, a także praktyki zawodowe są obligatoryjne.
- Studenta obowiązuje zakaz wnoszenia, używania i rozpowszechniania alkoholu, środków odurzających oraz innych substancji i przedmiotów niebezpiecznych na terenie uczelni.
- Studenta obowiązuje całkowity zakaz wnoszenia i używania urządzeń elektronicznych w czasie egzaminów/zaliczeń.
- Nagrywanie treści zajęć dyktafonem, wykonywanie zdjęć w czasie ich trwania, odbywać się może tylko za zgodą wykładowcy prowadzącego, natomiast kamerą za zgodą Dziekana oraz wykładowcy prowadzącego.
§10
ODPOWIEDZIALNOŚĆ DYSCYPLINARNA
- Za naruszenie przepisów obowiązujących w uczelni oraz za czyny uchybiające godności studenta oraz naruszenie przepisów obowiązujących w Uczelni student ponosi odpowiedzialność dyscyplinarną przed Komisją Dyscyplinarną ds. studentów albo przed rektorem.
- Za ten sam czyn student nie może być ukarany jednocześnie przez rektora i komisję dyscyplinarną.
- Karami dyscyplinarnymi są:
- upomnienie,
- nagana,
- nagana z ostrzeżeniem,
- zawieszenie w określonych prawach studenta na okres jednego roku,
- wydalenie z uczelni.
- Zasady odpowiedzialności dyscyplinarnej studentów oraz tryb postępowania dyscyplinarnego określają odrębne przepisy.
§11
ZMIANA DANYCH STUDENTA
Student obowiązany jest poinformować niezwłocznie Dziekanat o zmianie stanu cywilnego, nazwiska i danych kontaktowych.
§ 12
ODPŁATNOŚĆ
- Studia w Wyższej Szkole Medycznej w Sosnowcu są płatne.
- Zasady odpłatności za studia i lub usługi edukacyjne określają odrębne przepisy wewnętrzne Uczelni.
III. ORGANIZACJA ROKU AKADEMCKIEGO
§13
- Rok akademicki rozpoczyna się 1 października i trwa do 30 września następnego roku kalendarzowego.
- W uzasadnionych przypadkach zajęcia mogą rozpocząć się wcześniej.
- Rok akademicki na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych obejmuje:
- 15 tygodni zajęć dydaktycznych w semestrze zimowym,
- przerwę świąteczno-noworoczną,
- zimową sesję egzaminacyjną,
- zimową międzysemestralną przerwę,
- poprawkową sesję egzaminacyjną,
- 15 tygodni zajęć dydaktycznych w semestrze letnim,
- przerwę świąteczną w okresie świąt Wielkanocnych,
- letnią sesję egzaminacyjną,
- przerwę wakacyjną,
- poprawkową sesję egzaminacyjną.
- Studia odbywają się zgodnie z obowiązującymi w Uczelni planami studiów i programami kształcenia. Plan studiów określa szczegółowo organizację i sposób realizacji programu kształcenia.
- Szczegółową organizację roku akademickiego ustala corocznie Rektor, określając terminy rozpoczęcia i zakończenia zajęć dydaktycznych, czas trwania sesji egzaminacyjnych oraz okresy wakacji i ogłasza w kalendarzu akademickim nie później niż trzy miesiące przed rozpoczęciem roku akademickiego.
- Rektor może w czasie trwania roku akademickiego wprowadzić w nim zmiany oraz zawiesić zajęcia na czas określony.
- Wakacje zimowe i letnie trwają łącznie nie krócej niż 6 tygodni, w tym 4 tygodnie nieprzerwanych wakacji letnich.
- Rektor może ustanowić w ciągu roku akademickiego dni wolne od zajęć dydaktycznych, tzw. dni rektorskie.
- Organizację praktyk zawodowych określają odrębne przepisy.
- Okresem zaliczeniowym dla wszystkich rodzajów studiów jest semestr.
IV. TERMIN I SPOSÓB PODAWANIA DO WIADOMOŚCI STUDENTÓW PLANÓW STUDIÓW I PROGRAMÓW KSZTAŁCENIA
§14
- Kształcenie studentów w Uczelni odbywa się według planów studiów i programów kształcenia, zwanych dalej „programami studiów”.
- Nadzór nad realizacją programów studiów sprawuje Dziekan.
- Projekty planu studiów i programu kształcenia opracowuje Komisja Dydaktyczno-programowa pod kierunkiem Przewodniczącego.
- Za terminowe przygotowanie planów studiów i programów kształcenia odpowiedzialny jest Dziekan.
- Dziekan przedkłada plany studiów i programy studiów do zatwierdzenia przez Senat Uczelni.
- Treści kształcenia przewidziane dla danego programu studiów dzielone są na spójne merytorycznie części, zwane dalej kursami, których realizacja zamyka się w ramach podstawowych okresów zaliczeniowych tych studiów.
- Na stronie internetowej Uczelni oraz na tablicach informacyjnych w Dziekanacie publikowane są obowiązujące w danym roku akademickim plany studiów wraz z zakresem przedmiotów, modułów, formach realizacji i zaliczenia, a także ilością punktów ECTS, zakresem praktyk zawodowych oraz zasad ich realizacji.
V. WARUNKI I TRYB ODBYWANIA ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH
§ 15
ZAJĘCIA DYDAKTYCZNE
- Podstawą organizacji procesu dydaktycznego na danym kierunku jest plan studiów.
- Plan studiów określa czas trwania studiów i obejmuje spis przedmiotów (wraz z wykazem godzin oraz punktacją ECTS), egzaminów i zaliczeń, godzin kontaktowych z nauczycielem i nie kontaktowych oraz obowiązkowych praktyk zawodowych prowadzonych na danym kierunku (wraz z określeniem ich wymiaru czasowego).
- Szczegółowe rozkłady zajęć ustala Dziekan, podając je do wiadomości studentów nie później niż na tydzień przed rozpoczęciem semestru. Terminy egzaminów powinny być, w miarę możliwości, rozłożone równomiernie w czasie sesji egzaminacyjnej zimowej i letniej. Ich liczba nie powinna być wyższa niż 8 w ciągu roku akademickiego.
- Rozkłady zajęć, o których mowa w ust. 3, powinny zawierać wykaz egzaminów i zaliczeń obowiązujących w danym semestrze i roku studiów.
- W razie przyjęcia w poczet studentów Uczelni studenta innej uczelni, zmiany kierunków studiów, zmiany systemu lub podjęcia studiów na innym kierunku, Dziekan określa warunki, termin i sposób uzupełnienia przez studenta zaległości wynikających z różnic planów i programów nauczania.
- Na wniosek studenta Dziekan może podjąć decyzję o zaliczeniu przedmiotu przewidzianego do realizacji w danym semestrze na podstawie wcześniej uzyskanego zaliczenia (na innym kierunku w WSM lub na tym samym lub innym kierunku w innej uczelni).
- Warunki przepisywania ocen z przedmiotu:
- procedura przepisania oceny jest dokonywana przez Dziekana w porozumieniu z wykładowcą prowadzącym zajęcia/przedmiot,
- nauczyciel prowadzący na podstawie dostarczonych dokumentów, potwierdzających zaliczenie danego przedmiotu określa sposób przepisania oceny i zakres zaliczenia przedmiotu na podstawie założonych efektów kształcenia,
- przepisaniu podlegają oceny uzyskane na równorzędnym lub wyższym poziomie kształcenia,
- przepisaniu podlegają tylko oceny uzyskane w pierwszym terminie,
- przepisaniu nie podlegają pozytywne oceny z przedmiotów zrealizowanych w semestrze, z którego student był skreślony.
- Wykłady w Uczelni są zamknięte.
- Nadzór nad całością przebiegu procesu dydaktycznego i wychowawczego na Wydziale sprawuje Dziekan.
§16
UZYSKIWANIE ZALICZEŃ I SKŁADANIE EGZAMINÓW
- Jednostką zaliczeniową w ramach toku studiów jest rok akademicki. Zaliczenie roku zostaje potwierdzone wpisem na kolejny rok studiów w dokumentacji rejestrującej przebieg studiów.
- Zaliczenie przedmiotów realizowane jest według planu studiów i programu kształcenia, zgodnie z zasadami określonymi w niniejszym regulaminie.
- Student zobowiązany jest do zaliczenia roku studiów najpóźniej do końca roku akademickiego, w którym uzyskał wpis.
- Jeśli plan studiów i program kształcenia na danym kierunku przewiduje zakończenie studiów w semestrze zimowym, student zobowiązany jest do zaliczenia ostatniego roku studiów najpóźniej do końca zimowej sesji poprawkowej w ostatnim roku akademickim w ramach toku studiów.
- Student może uzyskiwać zaliczenia i zdawać egzaminy w czasie roku akademickiego przed sesją egzaminacyjną wyłącznie za zgodą prowadzącego zajęcia.
- Oceny z wszystkich egzaminów i zaliczeń wykładowcy wpisują do protokołów elektronicznych w e-dziekanacie, protokoły są drukowane, podpisywane przez wykładowcę i dostarczane do dziekanatu w formie dokumentu.
- Po uzupełnieniu wszystkich protokołów przez wykładowców, drukowane są karty zaliczeniowe.
- W przypadku przedmiotów kończących się zaliczeniem na ocenę oraz egzaminem, warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia.
- Prowadzący ćwiczenia zobowiązani są do przekazania egzaminatorowi listy studentów, którzy nie otrzymali zaliczenia z określonego przedmiotu.
- Student ma prawo do wglądu do swojej ocenionej pracy zaliczeniowej lub egzaminacyjnej wraz z treścią pytań i kluczem odpowiedzi, w terminie 10 dni od ogłoszenia wyników zaliczenia lub egzaminu.
- Jeśli w wyniku wglądu do pracy i jej analizy student stwierdził, ze udzielone przez niego odpowiedzi są prawidłowe, a nie otrzymały należytej liczby punktów, może wystąpić w terminie 2 dni od dnia wglądu do pracy do Dziekana, z umotywowanym wnioskiem o powtórne sprawdzenie pracy.
§17
ZALICZENIE
- Zaliczenie dokumentuje się wpisem przez wykładowcę oceny w zaliczeniowym protokole elektronicznym, karcie zaliczeniowej (okresowych osiągnięć studenta)..
- Plan studiów określa przedmioty kończące się zaliczeniem bez oceny, zaliczeniem na ocenę bądź egzaminem.
- W przypadku negatywnej oceny wiedzy studenta z przedmiotu kończącego się zaliczeniem bez oceny, protokole i karcie okresowej oceny studenta w rubryce przeznaczonej na zaliczenie formy przedmiotu wpisuje się: „brak zaliczenia”, z datą i podpisem nauczyciela akademickiego – dotyczy tylko seminarium licencjackiego.
- Zaliczenie przedmiotu objętego egzaminem dokonywane jest na podstawie:
- zaliczenia zajęć, wchodzących w skład danego przedmiotu w oparciu o różne formy aktywności studenta np. prac pisemnych oraz wyniku sprawdzianu,
- egzaminu będącego sprawdzianem stopnia opanowania przez studenta efektów kształcenia określonych w programie danego przedmiotu,
- Zaliczenia przedmiotu nieobjętego egzaminem dokonuje się na zasadach określonych w ust. 4 pkt. a).
- Zaliczenia: seminariów, ćwiczeń, konwersatoriów, oraz lektoratów dokonywane są w formie i na warunkach określonych przez prowadzącego dane zajęcia.
- W sprawach dotyczących zaliczeń studentowi przysługuje - w ciągu 7 dni od daty zaliczenia - prawo odwołania do Dziekana, który może zarządzić komisyjnie sprawdzenie uzyskanych przez studenta wyników. Komisyjne zaliczenie powinno się odbywać w terminie 14 dni od daty złożenia przez studenta wniosku.
- W skład komisji powołanej do przeprowadzenia komisyjnego zaliczenia wchodzą:
- Dziekan lub wyznaczony przez niego profesor lub doktor habilitowany,
- prowadzący zajęcia, z których student nie uzyskał zaliczenia,
- prowadzący wykład z przedmiotu w skład, którego wchodzą zajęcia objęte zaliczeniem, a w przypadku, gdy wykład nie jest prowadzony lub, gdy wykład i ćwiczenia prowadzi ta sama osoba – drugi specjalista,
- przedstawiciel Samorządu Studenckiego.
- Dokładne terminy kolokwiów zaliczeniowych powinny być podane do wiadomości, z co najmniej dwutygodniowym wyprzedzeniem.
- Warunkiem wydania dyplomu ukończenia studiów wyższych jest uzyskanie określonych w programie kształcenia efektów kształcenia i wymaganej liczny punktów ECTS, odbycie przewidzianych w programie kształcenia praktyk zawodowych, złożenie egzaminu dyplomowego oraz pracy dyplomowej.
§18
EGZAMIN
- Egzamin przeprowadza wykładowca, prowadzący zajęcia z danego przedmiotu, stosując zasady określone w niniejszym paragrafie.
- Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest uprzednie zaliczenie wszystkich form zajęć z danego przedmiotu.
- W razie niedopuszczenia do egzaminu, o którym mowa w ust. 2 Dziekan wpisuje ocenę niedostateczną z egzaminu.
- Student przystępuje do egzaminu w ustalonym terminie z kartą okresowych osiągnięć i indeksem.
- Termin egzaminu ustala egzaminator z Dziekanem i Kierownikiem Dziekanatu.
- Na studiach stacjonarnych w ciągu jednego dnia nie można ustalić terminu dla więcej niż jednego egzaminu.
- W uzasadnionych przypadkach Dziekan może upoważnić do przeprowadzenia egzaminu innego wykładowcę tej samej specjalności.
- Dziekan na podstawie planu studiów ustala egzaminy, które studenci powinni złożyć w sesji egzaminacyjnej. Student może składać egzamin przed zaplanowaną sesją egzaminacyjną, jeśli egzaminator – po zasięgnięciu opinii prowadzącego ćwiczenia – wyrazi na to zgodę. Termin ten jest traktowany jako termin „zerowy”.
- Egzaminator udostępnia studentom wykaz zagadnień objętych egzaminem nie później niż na 30 dni przed wyznaczonym terminem egzaminu.
- Student zobowiązany jest w ciągu 7 dni od daty ostatecznego terminu uzyskania zaliczeń i złożenia egzaminów w danym semestrze, złożyć w Dziekanacie indeks wraz z kartą okresowych osiągnięć studenta. Zaliczenia semestru dokonuje Dziekan.
- Po upływie ostatecznego terminu uzyskania zaliczeń i egzaminów w danym roku Dziekan może w indywidualnych wypadkach przedłużyć okres zaliczeniowy, ale nie dłużej niż do końca następnej sesji egzaminacyjnej.
- Nieusprawiedliwiona nieobecność na egzaminie jest równoznaczna z otrzymaniem oceny niedostatecznej (2,0) lub niezaliczeniem zajęć oraz utratą terminu.
- Student, który nie przystąpił do egzaminu z uzasadnionych przyczyn, zachowuje prawo do zdawania egzaminu w innym dniu wyznaczonym przez egzaminatora, tak jak w pierwszym terminie pod warunkiem zgłoszenia się do egzaminatora niezwłocznie po ustaniu przyczyny nieobecności i spełnieniu warunku opisanego w § 18 ust. 14.
- Usprawiedliwienie nieobecności na zajęciach lub egzaminie przez studenta winno nastąpić na piśmie, wraz z załączeniem zaświadczenia wydanego przez lekarza lub inny organ administracji państwowej lub samorządowej albo sąd do 14 dni od daty zajęć lub egzaminu. O usprawiedliwieniu nieobecności decyduje Dziekan. W przypadku usprawiedliwienia nieobecności na egzaminie Dziekan wyznacza jednocześnie okres, w jakim student winien zdać zaległy egzamin.
- Student nie traci prawa do składania egzaminu w innym terminie, jeżeli egzamin w wyznaczonym uprzednio terminie nie odbył się z powodu nieobecności egzaminatora.
- W przypadku, gdy przeprowadzenie egzaminu przez wykładowcę danego przedmiotu nie jest możliwe, Dziekan wyznacza na egzaminatora innego nauczyciela akademickiego.
- W uzasadnionych przypadkach, a w szczególności, gdy student nie stawił się na egzamin bez usprawiedliwienia, a także, gdy egzaminator nie może dokonać wpisu zaliczenia, Rektor oraz Dziekan mają prawo dokonywania wpisów oraz korekty ocen w indeksach, kartach okresowych osiągnięć studentów i protokołach zaliczeń i egzaminów, w oparciu o wyniki zaliczeń lub egzaminów przekazane przez egzaminatorów.
- W przypadku uzyskania na egzaminie oceny niedostatecznej (2,0) studentowi przysługuje prawo do jednokrotnego zdawania egzaminu poprawkowego z każdego niezdanego przedmiotu.
- Egzamin poprawkowy odbywa się w terminie poprawkowej sesji egzaminacyjnej, a termin egzaminu poprawkowego ustala Dziekan.
- W wyjątkowych przypadkach (na uzasadniony wniosek pisemny studenta) Dziekan może ustalić inny termin egzaminu poprawkowego.
VI. PRAKTYKI ZAWODOWE
§19
- Praktyki zawodowe mają charakter obowiązkowy, wynikający ze standardów kształcenia, planów studiów i programów kształcenia, odbywają się na podstawie skierowania wystawionego przez Uczelnię, w ciągu roku akademickiego i/lub w okresie wakacji.
- Rodzaj praktyk zawodowych oraz czas ich trwania określa plan studiów i program kształcenia dla danego kierunku studiów.
- Praktyka zawodowa musi być realizowana i zaliczona przed końcem semestru, którego program przewiduje jej wykonanie.
- Praktyka zawodowa zaliczana jest na ocenę, która zostaje odnotowana w dzienniku praktyk, indeksie i protokole egzaminacyjnym.
- Kształcenie praktyczne odbywa się w oparciu o bazę własną Uczelni lub w placówkach służby zdrowia.
- Praktyki zawodowe odbywają się w wyznaczonych przez Uczelnię podmiotach opieki zdrowotnej, z którymi Uczelnia zawarła stosowne porozumienia.
- Porozumienia z instytucjami, w których odbywają się praktyki zawodowe, zawiera Rektor lub Kanclerz Uczelni.
- Na wniosek studenta praktyka może odbywać się w wybranej przez studenta placówce na terenie kraju, o ile placówka uzyska akceptację Dziekana i wyrazi zgodę na nieodpłatne przyjęcie studenta. W uzasadnionych przypadkach Dziekan może wyrazić zgodę na odbycie praktyki za granicą.
- Praktyki zawodowe są realizowane pod kierunkiem opiekuna praktyk będącego merytorycznym pracownikiem danego podmiotu leczniczego i pod nadzorem koordynatora praktyk z ramienia podmiotu leczniczego.
- Za realizację planów, programów oraz przebieg praktyk zawodowych odpowiedzialny jest opiekun praktyk oraz Kierownik Praktyk Zawodowych.
- Warunkiem zaliczenia praktyk zawodowych jest ich odbycie w ustalonym terminie potwierdzonym w dokumentacji praktyk, odzwierciedlających przebieg praktyki oraz osiągnięcie przewidzianych efektów kształcenia.
- Zaliczenia praktyk zawodowych dokonuje powołany przez Dziekana Kierownik Praktyk Zawodowych.
- Szczegółową organizację, przebieg i ocenę praktyk zawodowych reguluje regulamin praktyk, opracowany dla każdego kierunku studiów odrębnie.
§ 20
SEMESTR
- Okresem zaliczeniowym na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych jest semestr.
- Warunkiem zaliczenia semestru jest uzyskanie zaliczeń z wszystkich przedmiotów i praktyk zawodowych oraz złożenie egzaminów przewidzianych w planie studiów.
- Warunkiem zaliczenia semestru lub roku studiów jest uzyskanie liczby punktów ECTS wskazanej w planie studiów i wynoszącej:
- dla semestru nie mniej niż 30,
- dla roku studiów nie mniej niż 60.
- Zaliczenie semestru studiów powinno nastąpić najpóźniej do końca odpowiedniego okresu zaliczeniowego, związanego z rokiem lub semestrem studiów, określonego w kalendarzu akademickim, bez względu na liczbę wykorzystanych terminów egzaminacyjnych, z wyłączeniem praktyk zawodowych.
- Student, który nie złożył karty okresowych osiągnięć oraz indeksu w terminach, o których mowa w ust. 4, może zostać skierowany na powtarzanie roku bądź skreślony z listy studentów.
- Decyzje w sprawie zaliczenia semestru podejmuje Dziekan.
VII. SKALA OCEN
§21
- Przy zaliczeniach i egzaminach w Uczelni obowiązuje następująca skala ocen:
bardzo dobry - 5,0
dobry plus - 4,5
dobry - 4,0
dostateczny plus - 3,5
dostateczny - 3,0
niedostateczny - 2,0
- Ocenami pozytywnymi oznaczającymi zdanie egzaminu, zaliczenie zajęć dydaktycznych, przyjęcie pracy dyplomowej (licencjackiej lub magisterskiej), samokształceniowej lub innej, są oceny: bardzo dobry, dobry plus, dobry, dostateczny plus, dostateczny. Oceną negatywną, oznaczającą niezdanie egzaminu, niezaliczenie zajęć dydaktycznych, nieprzyjęcie pracy dyplomowej (ocena promotora pracy licencjackiej lub magisterskiej), samokształceniowej lub innej, jest ocena: niedostateczny.
VIII. EUROPEJSKI SYSTEM TRANSFERU I AKUMULACJI PUNKTÓW (ECTS)
§22
- Studia w Uczelni odbywają się w systemie punktów zaliczeniowych, zwanych punktami ECTS.
- Studentom przyznaje się punkty ECTS wyłącznie wtedy, gdy procedura oceniania wykaże, ze osiągnęli oni zakładane efekty kształcenia dla danego przedmiotu/formy zajęć. Jeśli w skład przedmiotu wchodzi więcej niż jedna forma zajęć, program kształcenia może przewidywać uzyskanie punktów ECTS za zaliczenie każdej z tych form z osobna pod warunkiem przypisania każdej z form efektów kształcenia oraz określenia metod ich weryfikacji oceny.
- Student za zaliczenie przedmiotu i praktyki zawodowej uzyskuje punkty zgodnie z planami i programami studiów.
- Warunkiem uzyskania przez studenta punktów ECTS, przypisanych do danego przedmiotu/modułu/ jest osiągnięcie założonych efektów kształcenia. Zaliczenie przedmiotu/modułu następuje w drodze sprawdzenia efektów kształcenia.
- Uznaje się, iż student osiągnął założone dla danego przedmiotu/modułu efekty kształcenia, jeżeli zaliczył wszystkie przewidziane formy zajęć dydaktycznych, w tym – jeśli zakłada to program studiów – złożenie egzaminu.
- Liczba punktów ECTS przyporządkowana poszczególnym przedmiotom/modułom odzwierciedla nakład pracy studenta (sumaryczne obciążenie pracą studenta) wymagany do uzyskania efektów kształcenia założonych dla przedmiotu/modułu. Nakład pracy obejmuje zarówno pracę studenta w czasie zajęć zorganizowanych w uczelni lub praktyk zawodowych (godziny kontaktowe i konsultacje z prowadzącym), jak i jego pracę własną (prace samokształceniowe, przygotowanie się do; zajęć, zaliczeń, egzaminów).
- Liczba punktów ECTS przyporządkowana egzaminowi dyplomowemu;
- licencjackiemu – 5 punktów ECTS (pielęgniarstwo i dietetyka) i 7 punktów ECTS (ratownictwo medyczne),
- magisterskiemu – 20 punktów ECTS.
- Uzyskane punkty podlegają kumulacji.
- Suma punktów ECTS przyporządkowanych przedmiotom/modułom dla danego roku wynosi, co najmniej 60, natomiast w semestrze nie mniej niż 30 ECTS.
- Punktów ECTS nie przyporządkowuje się:
- zajęciom z przysposobienia bibliotecznego,
- szkoleniom, w tym z zakresu BHP i przeciwpożarowym.
- Warunkiem zaliczenia roku studiów jest uzyskanie co najmniej 60 ECTS.
- Warunkiem zaliczenia programu studiów:
- pierwszego stopnia jest uzyskanie co najmniej 180 punktów ECTS
- drugiego stopnia jest uzyskanie co najmniej 120 punktów ECTS, w przypadku studiów trwających 4 semestry.
IX. INFORMACJE O UZYSKANYCH WYNIKACH EGZAMINU I ZALICZEŃ
§23
- Prowadzący zajęcia zobowiązany jest na początku semestru podać do wiadomości studentów warunki (sposób i formę) uzyskania zaliczeń z zajęć, wynikające z planu studiów i programów kształcenia oraz sylabusów, uwzględniających efekty kształcenia; wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.
- Wyniki egzaminów i zaliczeń dokonywanych w formie ustnej powinny być podane do wiadomości studentów bezpośrednio po ich przeprowadzeniu, w przypadku egzaminów i zaliczeń dokonywanych w formie pisemnej - najpóźniej do 7 dni od ich przeprowadzenia, poprzez wywieszenie informacji w Dziekanacie oraz na stronie internetowej (z uwzględnieniem przepisów Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych U. 2018 r. poz. 1000 i Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE ) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016.
X. WARUNKI ODBYWANIA STUDIÓW PRZEZ STUDENTÓW PRZYJĘTYCH NA STUDIA W WYNIKU POTWIERDZENIA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Z UWZGLĘDNIENIEM INDYWUDUALNEGO PLANU STUDIÓW I OPIEKI NAUKOWEJ
§24
- Efekty uczenia się potwierdza się w zakresie odpowiadającym efektom kształcenia zawartym w programie kształcenia określonego kierunku, poziomu i profilu kształcenia.
- Efekty uczenia się mogą zostać potwierdzone:
- osobie posiadającej świadectwo dojrzałości i dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe w zawodzie nauczanym na poziomie technika, o których mowa w przepisach o systemie oświaty i co najmniej pięć lat doświadczenia zawodowego – w przypadku ubiegania się o przyjęcie na studia pierwszego stopnia;
- kwalifikację pełną na poziomie 5PRK albo kwalifikację nadaną w ramach zagranicznego systemu szkolnictwa wyższego odpowiadającą poziomowi 5 europejskich ram kwalifikacji, o których mowa w załączniku II do zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 kwietnia 2008r. w sprawie ustanowienia europejskich ram kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie (Dz. Urz. UE C 111 z 06.05.2008, str.1) – w przypadku ubiegania się o przyjęcie na studia pierwszego stopnia lub jednolite studia magisterskie;
- kwalifikację pełną na poziomie 6PRK i co najmniej 3 lata doświadczenia zawodowego po ukończeniu studiów pierwszego stopnia – w przypadku ubiegania się o przyjęcie na studia drugiego stopnia;
- kwalifikację pełną na poziomie 7PRK i co najmniej 2 lata doświadczenia zawodowego po ukończeniu studiów drugiego stopnia albo jednolitych studiów magisterskich – w przypadku ubiegania się o przyjęcie na kolejne studia pierwszego stopnia lub drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie.
- W przypadku absolwentów kolegiów nauczycielskich, nauczycielskich kolegiów języków obcych oraz kolegiów pracowników służb społecznych przystępujących do potwierdzenia efektów uczenia się nie jest wymagane spełnienie warunku pięcioletniego doświadczenia zawodowego.
- W wyniku potwierdzenia efektów uczenia się można zaliczyć studentowi nie więcej niż 50% punktów ECTS przypisanych do danego programu kształcenia określonego kierunku, poziomu i profilu kształcenia.
- Liczba studentów na danym kierunku, poziomie i profilu kształcenia, którzy zostali przyjęci na studia na podstawie najlepszych wyników uzyskanych w wyniku potwierdzania efektów uczenia się, nie może być większa niż 20% ogólnej liczby studentów na tym kierunku, poziomie i profilu kształcenia.
- Dla osób przyjętych w wyniku potwierdzenia efektów uczenia się Uczelnia nie tworzy „skróconych” programów kształcenia, ani też odrębnych grup studentów kształcących się wg odrębnego programu studiów. Osoby przyjęte na studia w wyniku potwierdzenia efektów uczenia się są włączone do regularnego trybu studiów.
- Potwierdzenie efektów uczenia się odbywa się na pisemny wniosek kandydata.
- Kandydat składa wraz z wnioskiem następujące dokumenty:
- świadectwo dojrzałości
- dyplom ukończenia studiów (w przypadku kandydatów, o których mowa w ust. 2 pkt. b i c)
- dokumenty potwierdzające staż pracy, zajmowane stanowiska oraz zakresy wykonywanych zdań
- opis doświadczenia zawodowego
- opinie pracodawcy(ów), rekomendacje
- dokumentację pozwalającą ocenić wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, które zostały nabyte w systemach kształcenia pozaformalnego i nieformalnego (certyfikaty, świadectwa i zaświadczenia o odbytych praktykach, kursach, szkoleniach, zaświadczenia o udziale w wolontariacie bądź innych akacjach społecznych, itp.)
- inne dokumenty i dowody potwierdzające posiadane efekty uczenia się
- kserokopię dowodu osobistego
- Wnioski o potwierdzenie efektów uczenia się wraz z wymaganymi dokumentami, o których mowa w pkt. 8 mogą być składane do końca marca poprzedniego roku akademickiego, w Dziekanacie Uczelni.
- W celu przeprowadzenia procedury potwierdzania efektów uczenia się dla danego kierunku studiów, powoływana jest Komisja Weryfikująca Efekty Uczenia się.
- Komisja Weryfikująca Efekty Uczenia się sprawdza i weryfikuje przedłożone przez kandydata dokumenty, przeprowadza egzamin (egzaminy) w celu potwierdzenia efektów uczenia się i wystawia oceny zgodnie ze skalą ocen określoną w Regulaminie studiów.
- Jeżeli przedłożona dokumentacja jest niewystarczająca do podjęcia decyzji w sprawie potwierdzenia efektów uczenia się Komisja może wezwać wnioskodawcę do jej uzupełnienia.
- W przypadku pozytywnego wyniku procedury potwierdzenia efektów uczenia się Komisja wystawia wnioskodawcy zaświadczenie.
- O negatywnym wyniku procedury potwierdzenia efektów uczenia się Komisja informuje wnioskodawcę w drodze decyzji.
- Od decyzji Komisji Weryfikującej Efekty Uczenia się służy odwołanie w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji, do Dziekana Wydziału.
- Decyzja potwierdzająca efekty uczenia się upoważnia do ubiegania się o przyjęcie na studia wyłącznie w roku akademickim następującym po roku, w którym została wydana decyzja.
- Za przeprowadzenie potwierdzenia efektów uczenia się pobierana jest opłata. Opłatę wnosi się niezależnie od wyniku postępowania potwierdzenia efektów uczenia się.
XI. ZASADY ODBYWANIA STUDIÓW W RAMACH INDYWIDUALNEGO PLANU STUDIÓW I PROGRAMU KSZTAŁCENIA
§ 25
- Zgodnie z art. 85 pkt.2 Ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, dopuszcza się możliwość studiowania według indywidualnego planu studiów i programu nauczania.
- Studia odbywane według indywidualnych planów studiów i programów studiów polegają na rozszerzeniu zakresu w ramach studiowanej specjalności albo na zmianie profilu kształcenia (łączenie dwu lub więcej specjalności w obrębie jednego lub dwu kierunków) oraz udziału studenta w pracach naukowo-badawczych.
- Studia odbywane według indywidualnego planu studiów nie mogą prowadzić do skrócenia okresu studiów.
- O zgodę na rozpoczęcie studiów według indywidualnego planu studiów i programu kształcenia, student występuje do Dziekana, przedkładając umotywowane podanie.
- O uzyskanie zgody na studia według indywidualnego planu studiów i programu nauczania może ubiegać się student, który ukończył, co najmniej pierwszy rok studiów i wyróżnia się wybitnymi uzdolnieniami i postępami w nauce (średnia ocen min. 4,5).
- O zakwalifikowaniu na studia w trybie, o którym mowa w ust. 1, decyduje Dziekan, biorąc pod uwagę wyniki w studiowaniu, zainteresowania i zdolności studenta.
- Student zakwalifikowany na studia według indywidualnego planu studiów i programu nauczania odbywa je pod opieką pracownika naukowego zatrudnionego w Uczelni, zwanego „Opiekunem naukowym”. Opiekuna naukowego powołuje Dziekan, uwzględniając propozycje studenta. Opiekunem naukowym powinien być nauczyciel akademicki z tytułem profesora, doktora habilitowanego lub doktora.
- Opiekun naukowy określa obowiązki studenta w zakresie uczestnictwa w wykładach, ćwiczeniach i innych zajęciach oraz sposoby i terminy składania egzaminów.
- Dziekan po zasięgnięciu opinii Opiekuna naukowego może cofnąć zgodę na odbywanie studiów według indywidualnego planu studiów i programu nauczania, jeżeli student nie wywiązuje się z obowiązków wynikających z zatwierdzonego programu.
- Student, któremu cofnięto zgodę na studiowanie w ramach indywidualnego planu studiów i programu nauczania, zobowiązany jest do uzupełnienia różnic programowych, o ile takie wystąpiły, w terminie wyznaczonym przez Dziekana.
§ 26
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach Dziekan może przyznać studentowi, na jego wniosek, prawo do indywidualnej organizacji studiów (IOS). Dotyczy to w szczególności studentów:
- samotnie wychowujących dzieci,
- o umiarkowanym lub lekkim stopniu niepełnosprawności,
- mających problemy zdrowotne,
- studiujących na dwóch kierunkach,
- w innych szczególnych przypadkach losowych.
- Zgodę na indywidualną organizację studiów udziela Dziekan na okres semestru lub roku akademickiego. Studentom niepełnosprawnym (brak znacznego stopnia niepełnosprawności) zgoda może być udzielona na cały okres studiów.
- Indywidualna organizacja studiów polega na określeniu przez Dziekana indywidualnego sposobu realizacji i rozliczania planu studiów w danym roku akademickim. W porozumieniu z prowadzącymi poszczególne przedmioty ustalany jest sposób uczestnictwa studenta w zajęciach dydaktycznych oraz formy ich zaliczania. Indywidualna organizacja studiów nie może oznaczać zwolnienia studenta z obowiązku uzyskiwania zaliczeń i składania egzaminów, może natomiast oznaczać pozwolenie na zaliczenia roczne.
- Pisemne ustalenia wynikające z ust. 3 sporządza się w dwóch egzemplarzach, z których jeden służy studentowi, jako podstawa do realizacji planu studiów, a drugi znajduje się w aktach studenta.
XII. ZAJĘCIA DYDAKTYCZNE, EGZAMINY DYPLOMOWE I PRACE DYPLOMOWE W JĘZYKU OBCYM
§27
- Zajęcia dydaktyczne w Uczelni oraz sprawdziany wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych a także egzaminy dyplomowe (licencjackie lub magisterskie) mogą być prowadzone w języku obcym, jeżeli uwzględnia to przyjęty program nauczania.
- Na wniosek studenta praca dyplomowa (licencjacka lub magisterska) oraz egzamin dyplomowy (licencjacki lub magisterski) mogą odbywać się w języku obcym. Decyzję w tej sprawie podejmuje Rektor po zasięgnięciu opinii Promotora i Dziekana.
- Do zakresu i warunków prowadzenia w języku obcym zajęć dydaktycznych, sprawdzianów wiedzy, egzaminów dyplomowych oraz przygotowania w języku obcym prac dyplomowych stosuje się odpowiednio postanowienia dotyczące prowadzenia zajęć, sprawdzianów wiedzy, egzaminów dyplomowych w języku obcym.
XIII. SKREŚLENIE Z LISTY STUDENTÓW
§28
- Dziekan skreśla studenta z listy studentów w przypadku:
- niepodjęcia studiów,
- rezygnacji ze studiów – rezygnacja następuje z chwilą skutecznego doręczenia przez studenta pisemnego oświadczenia o rezygnacji ze studiów,
- niezłożenia w terminie pracy dyplomowej (licencjackiej lub magisterskiej) lub nieprzystąpienia w terminie do poszczególnych części egzaminu dyplomowego (licencjackiego i magisterskiego),
- ukarania karą dyscyplinarną wydalenia z uczelni.
- Podstawą do stwierdzenia niepodjęcia studiów jest nieodebranie indeksu i legitymacji studenckiej w terminie 1 miesiąca od rozpoczęcia zajęć.
- Student rezygnujący ze studiów zobowiązany jest zawiadomić o tym fakcie na piśmie Dziekana. Fakt rezygnacji studenta ze studiów może być także stwierdzony przez Dziekana na podstawie:
- list obecności z zajęć obowiązkowych,
- protokołów egzaminacyjnych,
- student bez usprawiedliwienia nie uczestniczy w zajęciach obowiązkowych w ciągu kolejnych 30 dni lub nie przystąpił do sesji egzaminacyjnej,
- Dziekan wzywa studenta (pisemnie) celem wyjaśnienia przyczyn braku obecności w określonym terminie,
- brak wyjaśnienia przez studenta (absencji bez usprawiedliwienia) w wyznaczonym terminie, stanowi podstawę do stwierdzenia, iż student zrezygnował ze studiów.
- Dziekan może ponadto skreślić studenta z listy studentów w przypadku:
- stwierdzenia braku postępów w nauce,
- nieuzyskania zaliczenia semestru lub roku w określonym terminie,
- niewniesienia opłat związanych z odbywaniem studiów,
- niepodpisania przez studenta przedłożonej przez uczelnię umowy o warunkach odpłatności za studia lub usługi edukacyjne.
- Podstawą do stwierdzenia braku postępów w nauce jest niezaliczenie przez studenta w semestrze, co najmniej 3 przedmiotów.
- Od decyzji, o których mowa w ust.4 pkt. a i b, przysługuje odwołanie do Rektora. Decyzja Rektora jest ostateczna.
XIV. URLOPY I KRÓTKOTRWAŁE NIEOBECNOŚCI
§29
- Studentowi może być udzielony urlop:
- krótkoterminowy, trwający maksymalnie do 3 miesięcy kalendarzowych,
- długoterminowy, nie dłuższy jednak niż rok.
- Dziekan może udzielić studentowi urlopu, szczególnie w następujących przypadkach:
- długotrwałej choroby, potwierdzonej odpowiednim zaświadczeniem lekarskim,
- ważnych okolicznościach losowych,
- urodzenia dziecka lub opieki nad nim na podstawie złożonego podania wraz z odpisem aktu urodzenia dziecka,
- innych ważnych i udokumentowanych okoliczności.
- Udzielenie urlopu długoterminowego może być podstawą do przedłużenia planowego terminu studiów. Decyzję w tej sprawie podejmuje Dziekan.
- Udzielenie urlopu potwierdza się wpisem do indeksu.
- W okresie urlopu student zachowuje uprawnienia studenckie.
- Studentowi może być udzielony krótkoterminowy urlop w związku z wyjazdami krajowymi lub zagranicznymi organizowanymi przez Uczelnię, Samorząd Studencki, uczelniane organizacje studenckie, a także w innych odpowiednio przez studenta uzasadnionych przypadkach.
- Krótkotrwałą nieobecność na zajęciach student usprawiedliwia u Dziekana, a na jego żądanie przedkłada dokumenty potwierdzające usprawiedliwienie nieobecności.
- W trakcie urlopu długoterminowego student nie może brać udziału w zajęciach, zaliczać ich i przystępować do egzaminów.
- Urlop może zostać przyznany studentowi po zaliczeniu semestru studiów lub w uzasadnionych i wyjątkowych przypadkach Dziekan może przyznać urlop w sytuacji braku zaliczenia semestru.
- O konieczności zaliczenia przez studenta urlopowanego dodatkowych przedmiotów wprowadzonych w związku ze zmianą planu studiów i programu nauczania decyduje Dziekan i informuje o tym studenta.
- Student powracający z urlopu długoterminowego obowiązany jest przed upływem terminu, na jaki urlop został mu przyznany, zgłosić pisemnie gotowość podjęcia studiów.
- Otrzymywanie pomocy materialnej w okresie urlopu regulują odrębne przepisy.
XV. ZMIANA KIERUNKU LUB FORMY STUDIÓW
§30
- Student może przenieść się z innej uczelni, za zgodą Dziekana, jeżeli wypełnił wszystkie obowiązki wynikające z przepisów obowiązujących w uczelni, którą opuszcza.
- Decyzję w sprawie przyjęcia wydaje Dziekan.
- Dziekan ustala różnice programowe, o ile takie występują i wyznacza termin ich uzupełnienia, nie dłużej jak jeden rok.
- W przypadku dużej ilości różnić programowych Dziekan może podjąć decyzje o cofnięciu studenta na niższy semestr.
- Do wniosku należy dołączyć dokumenty określone w ogólnych zasadach rekrutacji obowiązujących w Uczelni oraz dokumentację potwierdzającą dotychczasowy przebieg studiów. W uzasadnionych przypadkach, na żądanie Dziekana, osoba ubiegająca się o przeniesienie dostarcza dodatkową dokumentację niezbędną do wydania decyzji o przyjęciu
- Student przyjęty z innej uczelni otrzymuje legitymację studencką oraz nowy indeks.
- Student może studiować na więcej niż jednym kierunku także w różnych uczelniach, za zgodą Dziekana Uczelni przyjmującej, wyrażonej w formie decyzji, jeżeli wypełnił wszystkie obowiązki wynikające z przepisów obowiązujących w Uczelni macierzystej.
XVI. EGZAMIN KOMISYJNY
§31
- Kierownik podstawowej jednostki organizacyjnej może zarządzić przeprowadzenie egzaminu komisyjnego w przypadku:
- gdy w trakcie egzaminu doszło do nieprawidłowości w jego przeprowadzeniu
- zakres przeprowadzonego egzaminu wykracza poza zakres określony ogłoszony przez wykładowcę.
- Wniosek w sprawie przeprowadzenia egzaminu komisyjnego może złożyć student, organ samorządu studenckiego lub egzaminator w terminie 7 dni od daty egzaminu poprawkowego, Dziekan może zarządzić egzamin komisyjny w formie ustnej lub pisemnej, który powinien odbyć się nie później niż w ciągu 14 dni od daty złożenia wniosku.
- Egzamin komisyjny odbywa się przed Komisją złożoną z:
- Dziekana lub Prodziekana, jako Przewodniczącego Komisji,
- egzaminatora, który przeprowadził poprzedni egzamin,
- drugiego specjalisty z zakresu przedmiotu objętego egzaminem,
- przedstawiciela Dziekanatu jako protokolanta,
- oraz obserwatora wskazanego przez studenta.
- Komisji nie może przewodniczyć osoba poprzednio egzaminująca studenta.
- Student na egzaminie komisyjnym losuje zestaw pytań przygotowanych przez egzaminatora.
- Wynik egzaminu komisyjnego ustala Komisja, a Przewodniczący Komisji wpisuje ocenę w indeksie i w karcie okresowych osiągnięć studenta.
- Przebieg egzaminu odnotowuje się w protokole, który podpisują Przewodniczący i Członkowie Komisji.
- Ocena z egzaminu komisyjnego jest ostateczną oceną z danego przedmiotu.
- Z przeprowadzenia egzaminu komisyjnego sporządza się protokół.
- W przypadku niezłożenia przez studenta egzaminu komisyjnego, Dziekan podejmuje decyzję o:
- skierowaniu na powtarzanie roku,
- skreśleniu z listy studentów.
XVII. WARUNKOWE ZEZWOLENIE NA PODJĘCIE STUDIÓW W NASTĘPNYM ROKU LUB SEMESTRZE ORAZ POWTARZANIE NIEZALICZONEGO PRZEDMIOTU
§ 32
- W przypadku studenta, który nie zaliczył semestru/roku lub nie spełnił innych wymagań warunkujących kontynuowanie studiów, Dziekan wydaje decyzję o:
- warunkowym wpisie na następny semestr/rok studiów,
- powtarzaniu niezaliczonego przedmiotu z jednoczesnym kontynuowaniem studiów na semestrze wyższym,
- powtarzaniu więcej niż jednego niezaliczonego przedmiotu bez prawa kontynuowania studiów na semestrze wyższym.
- Decyzje, o której mowa w ustępie 1 Dziekan wydaje na pisemny wniosek studenta.
- Wpis warunkowy, o których mowa w ustępie 1, pkt a), podlega następującym zasadom:
- dotyczy studenta, który uzyskał zaliczenie, ale nie zdał egzaminu lub który nie uzyskał zaliczenia,
- termin zaliczenia w ramach wpisu warunkowego nie może być dłuższy niż semestralny lub roczny cykl realizacji przedmiotu niezaliczonego,
- decyzja nie może być wydana, jeśli jej wykonanie stałoby w sprzeczności z sekwencją przedmiotów nauczania,
- warunkowy wpis na kolejny semestr jest dopuszczalny jedynie w przypadku niezaliczenia trzech przedmiotów w danym semestrze,
- niezaliczenie innego przedmiotu w kolejnym semestrze nie wyklucza możliwości uzyskania wpisu warunkowego na następny semestr.
- W przypadku uzyskania wpisu warunkowego na kolejny rok studiów, student ma obowiązek w terminie określonym przez Dziekana, uzyskać liczbę punktów ECTS, która uzupełni różnicę punktową pozostałą z poprzedniego roku studiów oraz spełnić inne warunki przewidziane w programie studiów.
- Student, który nie uzyskał w roku minimalnej liczby punktów ECTS, potrzebnej do zaliczenia warunkowego, nie zalicza go i zostaje ponownie wpisany na ten sam semestr/rok studiów celem powtarzania.
- Powtarzanie roku jest dopuszczalne jeden raz, zarówno w ramach toku studiów pierwszego, jak i drugiego stopnia.
- Zasady powtarzania semestru w przypadku niezaliczenia przez studenta ostatniego semestru seminarium dyplomowego ustala Dziekan w porozumieniu z Promotorem pracy dyplomowej (licencjackiej lub magisterskiej).
- W przypadku powtarzania przez studenta semestru, przedmioty, z których student uprzednio uzyskał ocenę pozytywną, bądź zaliczył je w inny przewidziany regulaminem sposób, mogą być uznane za zaliczone jedynie przez prowadzącego dany przedmiot.
- W przypadku takiej zmiany planu studiów, która uniemożliwia powtórzenie niezaliczonego przedmiotu Dziekan określa sposób jego zaliczenia.
- Powtarzany przedmiot, o którym mowa w ustępie 1pkt. b) jest realizowany we wszystkich przewidzianym planem i programem kształcenia formach za wyjątkiem zaliczonego kształcenia praktycznego.
- W przypadku nieuzyskania zaliczenia z przedmiotu wielosemestralnego powtórzeniu podlega dany semestr przedmiotu.
- W przypadku niezdania egzaminu z przedmiotu wielosemestralnego, ale przy jedno czesnym uzyskaniu zaliczenia wszystkich semestrów tego przedmiotu, powtórzeniu podlega ostatni jego semestr.
- Niezaliczenie powtarzanego przedmiotu powoduje skreślenie z listy studentów.
- W przypadku sytuacji wg ustępu 1 pkt. c) kiedy student, który powtarza więcej niż jeden przedmiot bez prawa kontynuowania studiów na semestrze wyższym realizuje zajęcia według nowych planów studiów i programów kształcenia z obowiązkiem wyrównania różnic programowych w terminie i na zasadach wynikających z możliwości organizacyjnych uczelni określonych w decyzji Dziekana.
XVIII. WZNOWIENIE STUDIÓW
§33
- O wznowienie studiów może ubiegać się osoba, która była studentem Wydziału Nauk o Zdrowiu na kierunku studiów: pielęgniarstwo, ratownictwo medyczne, dietetyka i została skreślona z listy studentów, po zaliczeniu, co najmniej pierwszego semestru studiów.
- Na wniosek osoby, która została skreślona z listy studentów po zaliczeniu co najmniej pierwszego semestru, bądź na wyższych latach studiów w WSM (lub innej uczelni) Dziekan może wydać decyzję o przyjęciu na odpowiedni semestr studiów (nie wyższy niż następujący po semestrze zaliczonym).
- Wznowienie studiów nie może nastąpić jeśli od daty przerwania studiów lub skreślenia z listy studentów minęło 5 lat.
- Wznowienie studiów nie może nastąpić w tym samym okresie zaliczeniowym, w którym nastąpiło skreślenie z listy studentów.
- Osoba starająca się o wznowienie studiów składa wniosek z uzasadnieniem do Dziekana w terminie nie przekraczającym dwóch tygodni od rozpoczęcia semestru, na którym studia mają być wznowione.
- Osoba, która uzyskała zgodę Dziekana na wznowienie studiów i nie podjęła nauki, nie może ubiegać się o wznowienie, chyba że przyczyną niepodjęcia studiów była długotrwała choroba.
- Wznowienie studiów w celu umożliwienia studentowi przystąpienia do egzaminu dyplomowego może nastąpić do roku od daty planowego ukończenia studiów pod warunkiem uzyskania wszystkich zaliczeń określonych w planie studiów. Ewentualne zmiany w planie studiów nie obowiązują studenta.
- Osoba, która ubiega się o przyjęcie na odpowiedni semestr składa pisemny wniosek o wznowienie studiów do 30 września w przypadku ubiegania się o przyjęcie od semestru zimowego oraz do 31 stycznia w przypadku ubiegania się o przyjęcie od semestru letniego.
- Do wniosku należy dołączyć dokumenty określone w ogólnych zasadach rekrutacji obowiązujących w Uczelni oraz dokumentację potwierdzającą dotychczasowy przebieg studiów. W uzasadnionych przypadkach, na żądanie Dziekana, osoba ubiegająca się o wznowienie studiów dostarcza dodatkową dokumentację dotychczasowego przebiegu studiów
- O ponownym przyjęciu na studia decyduje Dziekan.
- Student, który został skreślony z listy studentów z powodu niedostatecznych postępów w nauce może otrzymać zgodę na wznowienie studiów tylko jeden raz. W szczególnych przypadkach Rektor może podjąć decyzję o kolejnym wznowieniu studiów.
- Wznowienie studiów następuje na semestr wskazany przez Dziekana, przy czym nie późniejszy, niż następujący po ostatnim semestrze, który student zaliczył przed skreśleniem z listy studentów.
- Semestrów, na które wpisano studenta warunkowo przy niespełnieniu warunku, nie uznaje się za zaliczone.
- Student, który wznawia studia na semestrze, na którym był zarejestrowany przed skreśleniem lub na niższym jest uważany za powtarzającego semestr (lub semestry) i ponosi pełną opłatę za powtarzanie semestru zajęć (przedmiotów) zgodnie z rozporządzeniem Rektora na dany rok akademicki.
- Osoba wznawiająca studia jest zobowiązana do uzupełnienia różnic programowych w zakresie i terminie wyznaczonym przez Dziekana.
- Dodatkowo osoba ubiegająca się o wznowienie studiów po upływie 2 lat od skreślenia z listy studentów jest zobowiązana zdać egzamin reaktywacyjny, który obejmuje dwa przedmioty zgodnie z załączoną tabelą, formę egzaminu ustala Dziekan. Załącznik 1. Dokumentacja przebiegu egzaminu reaktywacji studenta.
- Student, który z przyczyn losowych nie złożył pracy dyplomowej w regulaminowym terminie określonym w §35 pkt. 6 niniejszego regulaminu, może ubiegać się
o przedłużenie terminu złożenia pracy i jej obrony, jednak nie później niż w następnej sesji egzaminacyjnej. - Dyplomanci studiów stacjonarnych i niestacjonarnych wyżej wymienionych kierunków, którzy nie złożyli pracy dyplomowej w regulaminowym terminie zostają skreśleni z listy studentów.
- Student, który złożył pracę dyplomową, a nie przystąpił do obrony zostaje skreślony
z listy studentów. - Dopuszczenie do egzaminu dyplomowego, w okresie jednego roku od daty skreślenia, następuje po pozytywnej opinii promotora po złożeniu podania do Dziekana.
- Dyplomanci skreśleni z powodu niezłożenia pracy dyplomowej w regulaminowym terminie określonym w 35 pkt. 6 niniejszego regulaminu, w przypadku wznowienia studiów w okresie nieprzekraczającym dwóch lat od daty skreślenia z listy studentów mają prawo do powtarzania seminarium dyplomowego, za który pobierana jest opłata według Regulaminu opłat.
- Student, który nie przystąpił do egzaminu dyplomowego lub zrezygnował z egzaminu
w trakcie jego trwania, może przystąpić ponownie do egzaminu dyplomowego (zgodnie z regulaminem egzaminu dyplomowego) po wyznaczeniu ponownego terminu przez Dziekana. - Decyzje dotyczące osób starających się o wznowienie studiów po upływie 3 lat od daty skreślenia z listy studentów podejmuje Rektor po zasięgnięciu opinii Dziekana.
- Osoby, które zostały wydalone z uczelni na skutek prawomocnego orzeczenia Komisji Dyscyplinarnej, mogą ubiegać się o ponowne przyjęcie na studia tylko w przypadku, gdy kara została im darowana lub uległa zatarciu w trybie i na zasadach określonych w przepisach o postępowaniu dyscyplinarnym, a nadto uzupełnią różnice programowe.
XIX. EGZAMIN DYPLOMOWY NA STUDIACH I STOPNIA (STUDIA LICENCJACKIE) LUB NA STUDIACH II STOPNIA (STUDIA MAGISTERSKIE)
§34
Egzamin dyplomowy (licencjacki lub magisterski) obejmuje sprawdzenie wiedzy i umiejętności praktycznych objętych programem studiów. Obejmuje on również problematykę pracy dyplomowej (licencjackiej lub magisterskiej).
§ 35
DOPUSZCZENIE DO EGZAMINU DYPLOMOWEGO (LICENCJACKIEGO LUB MAGISTERSKIEGO)
- Warunkiem dopuszczenia do egzaminu dyplomowego (licencjackiego lub magisterskiego) jest:
- złożenie wszystkich egzaminów i uzyskanie zaliczenia z wszystkich przedmiotów oraz praktyk zawodowych przewidzianych w planie studiów,
- złożenie w Dziekanacie pracy dyplomowej (licencjackiej lub magisterskiej) zatwierdzonej i ocenionej przez Promotora,
- uzyskanie wpisu z seminarium dyplomowego (licencjackiego lub magisterskiego),
- uzyskanie pozytywnej oceny z pracy dyplomowej (licencjackiej lub magisterskiej) od Recenzenta,
- Pracę magisterską student wykonuje pod kierunkiem Promotora, posiadającego stopień naukowy doktora habilitowanego lub doktora.
- Kryteria doboru promotorów i recenzentów na studniach pierwszego i drugiego stopnia regulują odrębne przepisy (standardy kształcenia, programy kształcenia, regulaminy egzaminów dyplomowych).
- W razie dłuższej nieobecności promotora pracy, która mogłaby wpłynąć na opóźnienie terminu złożenia pracy przez studenta, lub ustania zatrudnienia opiekuna pracy, Dziekan wyznacza osobę przejmującą obowiązek kierowania pracą. Zmiana promotora pracy w okresie ostatnich 6 miesięcy przed terminem ukończenia studiów może stanowić podstawę do przedłużenia terminu złożenia pracy licencjackiej/magisterskiej.
- Temat pracy licencjackiej lub magisterskiej powinien być ustalony nie później niż na przedostatnim roku studiów, poza studiami pomostowymi trwającymi rok.
- Przed egzaminem dyplomowym promotor sprawdza pracę dyplomową wykorzystując Jednolity System Antyplagiatowy - tryb oraz procedury antyplagiatowe określone zostały w Regulaminie antyplagiatowym prac dyplomowych studentów WSM w Sosnowcu.
- Student obowiązany jest złożyć pracę dyplomową (licencjacką lub magisterską) w terminie określonym przez Dziekana.
- Dziekan, na wniosek promotora lub studenta, w uzasadnionych przypadkach,
w szczególności w przypadku: - długotrwałej choroby studenta, potwierdzonej odpowiednim orzeczeniem lekarskim,
- braku możliwości wykonania pracy dyplomowej (licencjackiej lub magisterskiej)
w obowiązującym terminie z uzasadnionych przyczyn niezależnych od studenta, może przedłużyć termin złożenia pracy dyplomowej (licencjackiej lub magisterskiej), o okres nie dłuższy niż 6 miesięcy od terminów określonych w ust. 6. - Student, który nie złożył pracy dyplomowej (licencjackiej lub magisterskiej) w wyznaczonym terminie w myśl ust. 7 pkt. a i b zostaje skreślony z listy studentów.
- Wznowienie studiów po skreśleniu studenta, może nastąpić na wniosek zainteresowanego, nie później niż rok po planowanym terminie egzaminu dyplomowego. Dziekan podejmuje decyzję o ponownym przyjęciu studenta określając semestr, od którego student winien wznowić studia, biorąc pod uwagę realne możliwości przygotowania nowej pracy dyplomowej.
§36
SKŁADANIE EGZAMINU DYPLOMOWEGO (LICENCJACKIEGO LUB MAGISTERSKIEGO)
- Egzamin dyplomowy w zakresie wiedzy i umiejętności praktycznych odbywa się przed komisjami powołanymi przez Dziekana.
- Dziekan podejmuje decyzje o terminie egzaminu i składzie powołanej Komisji Egzaminu Dyplomowego nie później niż dwa tygodnie przed planowanym terminem egzaminu.
- Egzamin magisterski lub licencjacki odbywa się przed komisją powołaną przez Dziekana. W skład komisji wchodzą: przewodniczący, promotor pracy oraz recenzent. Przewodniczącym komisji może być Dziekan lub wyznaczony przez Dziekana nauczyciel akademicki.
- W przypadku nagłej losowej nieobecności promotora pracy, Rektor lub Dziekan może wyznaczyć osobę pełniącą obowiązki promotora do przeprowadzenia egzaminu dyplomowego i obrony pracy.
- Egzamin dyplomowy (licencjacki lub magisterski) winien być przeprowadzony w terminie nieprzekraczającym trzech miesięcy od daty złożenia pracy dyplomowej.
- Szczegółowy tryb przeprowadzania egzaminu dyplomowego (licencjackiego i magisterskiego) oraz obrony pracy licencjackiej i magisterskiej na poszczególnych kierunkach i formach studiów regulują odrębne przepisy.
- Student dopuszczony do egzaminu dyplomowego – obrony pracy (licencjackiej lub magisterskiej) zostaje powiadomiony (tablica ogłoszeń w Dziekanacie, strona internetowa Uczelni) o terminie egzaminu, nie później niż na 7 dni przed terminem egzaminu.
- W przypadku uzyskania z egzaminu dyplomowego:
- a) licencjackiego z części teoretycznej lub praktycznej,
- b) magisterskiego sprawdzającego wiedzę i umiejętności praktyczne
- oceny niedostatecznej lub nieusprawiedliwionego nieprzystąpienia do egzaminu,
w ustalonym terminie Dziekan wyznacza drugi termin egzaminu, nie wcześniej jednak niż przed upływem 7 dni i nie później niż trzy miesiące od pierwszego terminu egzaminu.
- Student, który nie został dopuszczony do egzaminu dyplomowego (licencjackiego lub magisterskiego) z powodu niespełnienia warunków dopuszczenia, może po uzupełnieniu braków zostać dopuszczony do egzaminu w terminie dodatkowym.
- Terminy egzaminów dodatkowych i poprawkowych ustala Dziekan.
- W przypadku uzyskania oceny niedostatecznej z egzaminu dyplomowego (licencjackiego lub magisterskiego) w terminie poprawkowym lub nieusprawiedliwionego nieprzystąpienia do tego egzaminu w terminie poprawkowym Dziekan wydaje decyzję o skreśleniu z listy studentów.
- Osoba skreślona z listy studentów może wznowić studia na warunkach określonych przez Dziekana.
- Jeżeli w roku akademickim, w którym student będzie składał egzamin dyplomowy, obowiązuje inny program studiów niż w roku, w którym uzyskał zaliczenie semestru, Dziekan może skierować go na powtarzanie ostatniego semestru studiów z obowiązkiem uzupełnienia różnic programowych.
- Dziekan na wniosek Promotora lub studenta, w uzasadnionych przypadkach,
w szczególności w przypadku długotrwałej choroby studenta (potwierdzonej odpowiednim orzeczeniem lekarskim), może przedłużyć termin złożenia egzaminu dyplomowego (licencjackiego lub magisterskiego), o okres nie dłuższy niż 6 miesięcy od terminów określonych w szczegółowej organizacji roku akademickiego. - W przypadku rozbieżności ocen pracy dyplomowej (licencjackiej lub magisterskiej) o dopuszczeniu do obrony pracy decyduje Dziekan, stosując następujące zasady;
- jeżeli oceny Promotora i Recenzenta są rozbieżne, ale inne niż 2,0 (niedostateczny) – ocena jest średnią arytmetyczną ocen Promotora i Recenzenta,
- praca oceniona przez Promotora na 2,0 (niedostateczny) nie może być podstawą do przeprowadzenia obrony pracy licencjackiej lub magisterskiej,
- w przypadku, gdy Recenzent oceni pracę na 2,0 (niedostateczny), a Promotor nie uzna tej oceny za obiektywną, Dziekan kieruje pracę do ponownej recenzji do innego nauczyciela akademickiego,
- Jeśli drugi recenzent ocenia także pracę na ocenę niedostateczną pracę uważa się za niedostateczną. W takim przypadku Dziekan podejmuje decyzję co do możliwości
i terminu poprawienia pracy dyplomowej lub wykonania nowej pracy w następnym semestrze. - W przypadku dokonania oceny pracy dyplomowej przez dwóch recenzentów,
w protokole egzaminu dyplomowego w rubryce „ocena recenzenta” wpisuje się obie oceny. - w przypadku pozytywnej oceny pracy dyplomowej przez drugiego Recenzenta, Dziekan dopuszcza studenta do obrony pracy z udziałem Recenzenta, który wystawił ocenę pozytywną.
- Warunkiem zdania egzaminu licencjackiego lub magisterskiego jest uzyskanie co najmniej oceny dostatecznej z każdej jego części zgodnie z regulaminami w/w egzaminów dyplomowych.
§37
OSTATECZNY WYNIK STUDIÓW I STOPNIA (STUDIA LICENCJACKIE) LUB II STOPNIA (STUDIA MAGISTERSKIE)
- Ostateczny wynik studiów I stopnia (studia licencjackie) stanowi sumę:
- ½ średniej ocen z planu studiów, tj. średniej wszystkich ocen z egzaminów i zaliczeń tych przedmiotów, z których plan studiów przewiduje zaliczenie z oceną, z uwzględnieniem ocen niedostatecznych,
- ¼ oceny egzaminu dyplomowego sprawdzającego wiedzę i umiejętności praktyczne (średnia ocen z części teoretycznej i praktycznej),
- ¼ oceny z egzaminu dyplomowego - obrony pracy licencjackiej (ocena promotora, ocena recenzenta, średnia ocena z trzech pytań dotyczących pracy dyplomowej).
- Ostateczny wynik studiów I stopnia (studia licencjackie) na kierunku Ratownictwo medyczne stanowi sumę:
- Średnia arytmetyczna obliczona ze wszystkich pozytywnych i negatywnych ocen uzyskanych w czasie studiów – A
- Ocena z egzaminu dyplomowego – B (średnia arytmetyczna z egzaminu teoretycznego i praktycznego)
Wynik studiów kończących się egzaminem dyplomowym oblicza się według wzoru:
0,75*A+0,25*B
- Ostateczny wynik studiów II stopnia (studia magisterskie) stanowi sumę:
- ½ średniej ocen z planu studiów, tj. średniej wszystkich ocen z egzaminów i zaliczeń tych przedmiotów, z których plan studiów przewiduje zaliczenie z oceną, z uwzględnieniem ocen niedostatecznych,
- ¼ oceny z egzaminu dyplomowego sprawdzającego wiedzę i umiejętności praktyczne,
- ¼ oceny z egzaminu dyplomowego - obrony pracy magisterskiej (ocena promotora, ocena recenzenta, ocena prezentowanej pracy, ocena z trzech pytań dotyczących pracy dyplomowej).
- W dyplomie ukończenia studiów i suplemencie wpisuje się ostateczny wynik studiów wyrównany do pełnej oceny, zgodnie z zasadą:
Średnia ocen |
Ocena ostateczna |
2,49 i poniżej 2,49 |
niedostateczny |
2,50 - 3,25 |
dostateczny |
3,26 - 3,75 |
dostateczny plus |
3,76 - 4,25 |
dobry |
4,26 - 4,75 |
dobry plus |
4,76 - 5,00 |
bardzo dobry |
- Ostateczny wynik studiów – podany z dokładnością do 0,01 – jest podstawą klasyfikacji (rankingu) absolwentów WSM w Sosnowcu.
§ 38
PRACA DYPLOMOWA (LICENCJACKA LUB MAGISTERSKA)
1.Warunki stawiane pracom dyplomowym; licencjackiej i magisterskiej na poszczególne kierunki studiów regulują odrębne przepisy.
- W uzasadnionych przypadkach można dokonać zmiany tematu pracy dyplomowej.
- Zasady ustalania i zmiany tematu pracy dyplomowej określa Senat.
- Rejestr zatwierdzonych tematów prac dyplomowych prowadzi Dziekan.
- Pracę dyplomową składa się;
- w dwóch egzemplarzach w formie papierowej (wydruk komputerowy),
- jednym w formie elektronicznej na informatycznym nośniku danych, zgodnie z ustalonymi zasadami, które regulują odrębne przepisy.
- Ocenę z obrony pracy dyplomowej ustala przewodniczący Komisji, biorąc pod uwagę oceny wystawione przez Promotora i Recenzenta oraz średnią ocenę z trzech pytań dotyczących tematu pracy dyplomowej (średnia ocen zaokrąglona do liczby wyrażającej stopień oceny w sposób przewidziany § 37 ust. 3 Regulaminu Studiów).
- W przypadku negatywnej oceny pracy dyplomowej przez Recenzenta o dopuszczeniu do egzaminu dyplomowego decyduje Dziekan, po uprzednim zasięgnięciu opinii dodatkowego Recenzenta.
- W przypadku, gdy student otrzyma z pracy dyplomowej ocenę niedostateczną, Dziekan podejmuje decyzję o powtórzeniu seminarium dyplomowego, bądź skreśleniu z listy studentów.
- Recenzję pracy dyplomowej wykonuje się na druku zatwierdzonym przez Rektora.
- Na wniosek Recenzenta, praca może zostać wyróżniona. Kryteria wyróżnienia regulują odrębne przepisy.
- Decyzję o wyróżnieniu podejmuje Komisja Egzaminu Dyplomowego w jednogłośnym głosowaniu.
- Praca dyplomowa podlega weryfikacji przez Jednolity System Antyplagiatowy, jeśli okaże się, że praca jest plagiatem:
- nie zostaje ona dopuszczona do obrony,
- nie jest dodawana do Bazy Systemu,
- wobec Autora pracy w terminie 14 dni od przekazania informacji, Rektor wszczyna postępowanie dyscyplinarne w trybie ustalonym w art. 287 Ustawy z dnia 20 lipca 2018r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018r., poz. 1668 z późn. zm.)
- wszelkie kwestie, dotyczące trybu postępowania dyscyplinarnego, nie ujęte w Regulaminie określa Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018r., poz. 1668 z późn. zm.) oraz Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 28 września 2018r. w sprawie szczegółowego trybu postępowania wyjaśniającego i dyscyplinarnego w sprawach studentów, a także sposobu wykonywania kar dyscyplinarnych i ich zatarcia (Dz. U. z 2018, poz. 1882).
XX. TRYB PRZEPROWADZANIA OTWARTEGO EGZAMINU DYPLOMOWEGO (LICENCJACKIEGO LUB MAGISTERSKIEGO)
§ 39
- Otwarty egzamin dyplomowy przeprowadza się na wniosek studenta lub promotora w trybie określonym w niniejszym paragrafie.
- Student może złożyć wniosek do Dziekana w terminie nieprzekraczającym daty złożenia pracy dyplomowej.
- Student informuje promotora o złożeniu wniosku w dniu oddania promotorowi pracy dyplomowej.
- Promotor może również złożyć wniosek do Dziekana w terminie nieprzekraczającym dnia przyjęcia pracy dyplomowej.
- Dziekan informuje o otwartym egzaminie dyplomowym odpowiednio promotora, studenta oraz Dziekanat.
- Egzamin odbywa się w pomieszczeniach Uczelni.
- Dziekanat zamieszcza na stronie internetowej Uczelni oraz na tablicy ogłoszeń stosownego kierunku studiów informację o otwartym egzaminie dyplomowym najpóźniej na dwa tygodnie przed wyznaczonym terminem egzaminu dyplomowego podając w informacji skład Komisji egzaminacyjnej, termin i miejsce przeprowadzenia egzaminu, nazwisko i imię studenta przystępującego do egzaminu oraz temat pracy dyplomowej.
- Otwarty egzamin dyplomowy składa się z części jawnej i niejawnej. Do części jawnej należy:
- otworzenie egzaminu przez Przewodniczącego Komisji Egzaminu Dyplomowego,
- przedstawienie składu Komisji Egzaminu Dyplomowego,
- przedstawienie dyplomanta,
- podanie tematu pracy dyplomowej,
- podanie oceny pracy promotora i recenzenta wraz z uzasadnieniem oceny,
- ogłoszenie przez przewodniczącego Komisji Egzaminacyjnej wyniku egzaminu.
- Student na egzaminie dyplomowym:
- prezentuje pracę dyplomową,
- bierze udział w dyskusji dotyczącej pracy,
- ustosunkowanie się do otrzymanej recenzji (odpowiada na zarzuty zawarte w recenzji),
- odpowiada na zadane pytania.
- Uczestnicy otwartego egzaminu dyplomowego, niebędący członkami Komisji, nie mogą zadawać pytań egzaminacyjnych dyplomantowi oraz uczestniczyć w obradach w części niejawnej oceniającej egzamin, natomiast mogą brać udział w dyskusji związanej z tematem pracy.
- W części niejawnej Komisja Egzaminu Dyplomowego ustala:
- ocenę końcową pracy dyplomowej wyliczoną zgodnie z Regulaminem Studiów,
- ocenę egzaminu dyplomowego (na podstawie odpowiedzi dyplomanta dotyczących pracy dyplomowej,
- ocenę końcową ukończenia studiów wyliczoną zgodnie z Regulaminem Studiów.
XXI. WARUNKI UKOŃCZENIA STUDIÓW
§40
Warunkiem ukończenia studiów jest uzyskanie kwalifikacji odpowiednich do stopnia kształcenia oraz wymaganych punktów ECTS.
- Ukończenie studiów następuje z dniem złożenia egzaminu dyplomowego.
- Absolwent Uczelni otrzymuje dyplom ukończenia studiów wraz z dwoma odpisami i suplementem do dyplomu.
XXII. STUDENCI NIEPEŁNOSPRAWNI
§41
DOSTOSOWANIE ORGANIZACJI I REALIZACJI PROCESU DYDAKTYCZNEGO DO POTRZEB STUDENTÓW NIEPEŁNOSPRAWNYCH
- Wychodząc naprzeciw potrzebie znoszenia wszelkiego rodzaju barier oraz potrzebie tworzenia optymalnych, przyjaznych warunków studiowania oraz organizacji i sposobu przeprowadzania egzaminów dla studentów niepełnosprawnych Uczelnia zapewnia realizację procesu dydaktycznego z uwzględnieniem szczególnych potrzeb studentów, będących osobami niepełnosprawnymi.
- Na wniosek studenta niepełnosprawnego Dziekan może mu zezwolić na studiowanie według indywidualnej organizacji studiów (IOS).
- Wszyscy pracownicy Uczelni odpowiedzialni za przygotowanie oraz za przeprowadzenie zaliczeń i egzaminów zobowiązani są do uwzględniania próśb i wniosków studentów niepełnosprawnych w zakresie indywidualnego przeprowadzenia zaliczenia bądź egzaminu.
- W sytuacji określonej ust. 2, zobowiązuje się pracowników do organizowania egzaminów i zaliczeń w pomieszczeniach usytuowanych na parterze budynku dydaktycznego.
- Forma i sposób przeprowadzenia egzaminu bądź zaliczenia powinna uwzględniać charakter i stopień niepełnosprawności.
- Dziekan ustala na wniosek studenta, indywidualny termin egzaminu bądź zaliczenia, w przypadkach usprawiedliwionej nieobecności będącej bezpośrednim następstwem niepełnosprawności. Termin ten może wykroczyć poza ramy ustalonej sesji egzaminacyjnej.
§42
DOSTOSOWANIE WARUNKÓW ODBYWANIA STUDIÓW DO RODZAJU NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI STUDENTA
- W celu dostosowania organizacji i właściwej realizacji procesu dydaktycznego do szczególnych potrzeb studentów będących osobami niepełnosprawnymi Rektor powołuje Pełnomocnika do Spraw Studentów Niepełnosprawnych .
- W odniesieniu do studentów niepełnosprawnych szczegółowe warunki odbywania studiów określane są z uwzględnieniem orzeczenia o stopniu niepełnosprawności studenta, medycznego opisu choroby, wywiadu ze studentem.
- Student będący osobą niepełnosprawną, może korzystać w szczególności z odpowiednich do rodzaju niepełnosprawności form uczestnictwa w zajęciach oraz form uzyskiwania zaliczeń i składania egzaminów.
- Student będący osobą niepełnosprawną ma prawo do:
- otrzymywania materiałów w powiększonej czcionce,
- kopiowania foliogramów, prezentacji z zajęć lub przesyłania ich w formie elektronicznej,
- nagrywania wykładów na dyktafon, za zgodą wykładowcy,
- korzystania ze sprzętu wspomagającego proces nauczania, w szczególności zdolność czytania lub słyszenia,
- korzystania z pomocy i wsparcia Pełnomocnika do Spraw Studentów Niepełnosprawnych.
XXIII. POZOSTAŁE POSTANOWIENIA
§43
ZMIANA UCZELNI
- Student może przenieść się do innej uczelni, o ile wypełnił wszystkie obowiązki wobec Uczelni macierzystej.
- Student może przenieść się z innej szkoły wyższej (w tym także zagranicznej), jeśli wypełnił wszystkie obowiązki wynikające z przepisów obowiązujących w tej szkole wyższej. Warunkiem przyjęcia jest zbieżność planu studiów i programu nauczania, który realizował kandydat w poprzedniej uczelni, z planem studiów i programem kształcenia obowiązującym w Uczelni.
- Decyzję w sprawie przyjęcia studenta przenoszącego się z innej uczelni lub wznawiającego studia podejmuje Dziekan.
- Dziekan określa warunki, termin i sposób uzupełniania przez przeniesionego lub wznawiającego studia studenta zaległości wynikających z różnic w planach studiów i programach nauczania zgodnie z § 22.
§44
NAGRODY I WYRÓŻNIENIA
- Studentom wyróżniającym się szczególnymi wynikami w nauce i wzorowym wypełnianiem swoich obowiązków mogą być przyznane nagrody i wyróżnienia Rektora.
- Rektor może przyznać nagrody i wyróżnienia studentom szczególnie wyróżniającym się
w nauce i działalności społecznej. - Wyróżnienia Rektora stanowią:
- list gratulacyjny,
- Honorowa Odznaka Szkoły,
- wpis do Złotej Księgi Absolwentów Uczelni.
- Rektor może przyznać studentowi stypendium naukowe.
- O nagrodę lub wyróżnienie studenta występuje Dziekan, na wniosek kierownika jednostki organizacyjnej prowadzącej kierunek studiów lub uczelnianego organu Samorządu Studenckiego.
- Wniosek o nagrodę lub wyróżnienie powinien zawierać:
- imię i nazwisko studenta, datę urodzenia, kierunek, stopień i rok studiów,
- osiągnięcia na studiach (średnia ocen z egzaminów i zaliczeń, wynik ukończenia studiów),
- szczególne osiągnięcia studenta w działalności naukowej, społecznej lub organizacyjnej.
- Wnioski o nagrody i wyróżnienia składane są do 15 lipca każdego roku.
- Nagrody i wyróżnienia uzyskane przez studenta wpisywane są do indeksu i potwierdzane podpisem Rektora.
§45
TYTUŁ ZAWODOWY
- Ukończenie studiów następuje z dniem złożenia egzaminu dyplomowego.
- Absolwent Wyższej Szkoły Medycznej w Sosnowcu otrzymuje na studiach pierwszego i drugiego stopnia tytuł zgodnie z rozporządzeniem Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
- W terminie 30 dni od dnia ukończenia studiów uczelnia wydaje absolwentowi dyplom ukończenia studiów wraz z suplementem do dyplomu oraz ich 2 odpisy, w tym na wniosek absolwenta – ich odpis w języku obcym.
- Student, który zdał egzamin dyplomowy (licencjacki lub magisterski), może otrzymać zaświadczenie o złożeniu egzaminu dyplomowego (licencjackiego lub magisterskiego), według wzoru ustalonego przez Rektora. Zaświadczenie jest numerowane i rejestrowane.
XXIV. PRZEPISY KOŃCOWE
§46
Postępowanie w sprawach nieuregulowanych w regulaminie
- Sprawy związane z tokiem studiów rozstrzyga Dziekan.
- Podanie kierowane do Dziekana powinno zawierać udokumentowane uzasadnienie.
- Decyzja powinna zawierać pouczenie o przysługujących środkach odwoławczych.
§47
- Od decyzji wydanej na podstawie niniejszego regulaminu przysługuje odwołanie do Rektora.
- Odwołanie należy wnieść w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji za pośrednictwem Dziekana, który w sprawie przedmiotu odwołania dołącza swoją opinię na piśmie.
- Decyzje Rektora, podejmowane w pierwszej instancji, są ostateczne.
§48
- Rektor uchyla zaskarżoną decyzję, jeśli jest ona niezgodna z przepisami ustawowymi, statutem Uczelni lub regulaminem studiów oraz przepisami wykonawczymi do regulaminu studiów ustalonymi przez Senat.
- Rektor może uchylić zaskarżoną decyzję, jeśli narusza ona ważny interes Uczelni lub studenta.
§49
- W sprawach nieobjętych przepisami niniejszego regulaminu decyduje Rektor.
- Regulamin studiów wchodzi w życie z dniem podjęcia.