STATUT WYŻSZEJ SZKOŁY MEDYCZNEJ W SOSNOWCU
WYŻSZA SZKOŁA MEDYCZNA
W SOSNOWCU
Podstawa prawna:
Statut opracowano na podstawie
ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce z dnia 20 lipca 2018 r. (Dz. U. z 2022 poz.574 ze zm.)
oraz niektórych innych ustaw zatwierdzonego Uchwałą nr 15/2022 Senatu Wyższej Szkoły Medycznej w Sosnowcu z dnia 18.07.2022 r.
Obowiązuje od roku akademickiego 2022/2023
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§1
- Wyższa Szkoła Medyczna z siedzibą w Sosnowcu ul. Wojska Polskiego 6, zwana dalej „uczelnią", jest uczelnią niepubliczną, utworzoną przez Danutę Obcowską, zwaną dalej „założycielem".
- Ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce z dnia 20 lipca 2018 r. (Dz. U. 2022 poz.574 ze zm.)
- Siedzibą uczelni jest miasto Sosnowiec.
- Uczelnia ma osobowość prawną.
§2
Nadzór nad uczelnią, w zakresie ustalonym w ustawie, sprawuje minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego.
§3
Podstawowe zadania uczelni określa ustawa.
§4
Uczelnia realizuje swoje zadania poprzez:
- prowadzenie studiów wyższych, zgodnie z posiadanymi uprawnieniami,
- prowadzenie studiów podyplomowych oraz kursów dokształcających,
- prowadzenie działalności naukowo-badawczej,
- zatrudnienie wysoko kwalifikowanej i praktycznie ukierunkowanej kadry akademickiej.
§5
- Uczelnia może prowadzić działalność gospodarczą, wyodrębnioną organizacyjnie i finansowo od działalności podstawowej, o której mowa w art. 13 ustawy.
- Działalność gospodarcza, o której mowa w ust. 1, wykonywana jest w formie zakładów, tworzonych, przekształcanych i likwidowanych przez rektora, za zgodą założyciela.
- Zakładem kieruje kierownik, powoływany i odwoływany przez rektora, za zgodą założyciela.
- Działalność gospodarcza może być prowadzona w zakresie handlu i usług. Zakres nie może być sprzecznym z zadaniami i misją uczelni.
- Zasady prowadzenia działalności gospodarczej określa regulamin ustalony przez rektora i zatwierdzony przez założyciela.
Rozdział 2
Organizacja uczelni
§6
- Podstawową jednostką organizacyjną uczelni jest wydział. Wydział prowadzi przynajmniej jeden kierunek studiów.
- Wydział tworzy, przekształca i likwiduje rektor, po uzyskaniu opinii senatu.
- Wydziałem kieruje dziekan.
§7
- W ramach wydziału mogą być tworzone również następujące jednostki organizacyjne: katedry, zakłady, laboratoria, prowadzące działalność naukową i dydaktyczną w zakresie określonych dziedzin nauki, dyscyplin lub specjalności naukowych.
- Warunkiem utworzenia katedry jest zatrudnienie w pełnym wymiarze czasu pracy co najmniej jednego nauczyciela akademickiego posiadającego stopień naukowy doktora habilitowanego.
- Warunkiem utworzenia zakładu jest zatrudnienie w pełnym wymiarze czasu pracy co najmniej jednego nauczyciela akademickiego posiadającego stopień naukowy doktora.
- W celu wykonywania zadań wspólnych dla całej uczelni mogą być tworzone jednostki ogólnouczelniane - studia. Studium można utworzyć, jeśli zatrudniona w nim będzie w pełnym wymiarze czasu pracy co najmniej jedna osoba posiadająca tytuł zawodowy magistra.
- Jednostki, o których mowa w ust. l i 4, tworzy, przekształca i likwiduje rektor, po zasięgnięciu opinii senatu. Kierowników tych jednostek powołuje i odwołuje rektor.
- Szczegółową strukturę organizacyjną uczelni określa regulamin organizacyjny, wydany przez rektora.
§8
- W uczelni działa system biblioteczno - informacyjny, w skład którego wchodzi biblioteka wraz z czytelnią. Biblioteka jest ogólnouczelnianą jednostką organizacyjną, której zadaniem jest gromadzenie, opracowywanie i udostępnianie zbiorów oraz prowadzenie informacji naukowej.
- Szczegółową organizację oraz zasady działania biblioteki określa rektor.
- Z biblioteki mają prawo korzystać, na zasadach nieodpłatnych, pracownicy, studenci, uczestnicy studiów podyplomowych i kursów prowadzonych przez uczelnię.
- Biblioteka udostępnia swoje zbiory w czasie odbywania zajęć dydaktycznych oraz w czasie sesji egzaminacyjnej.
- W ramach posiadanych możliwości, w zakresie niekolidującym z korzystaniem z biblioteki przez osoby, o których mowa w ust. 4, ze zbiorów udostępnionych w czytelni mogą korzystać osoby niebędące pracownikami i studentami uczelni, po wniesieniu opłaty ustalonej na dany rok przez rektora oraz udostępnieniu danych osobowych, o których mowa w ust. 7.
- Uczelnia w związku z funkcjonowaniem systemu biblioteczno-informacyjnego może przetwarzać określone w statucie dane osobowe osób korzystających z tego systemu.
- Zbiór danych osobowych, o których mowa w pkt. 6 powyżej, jest zwolniony z obowiązku rejestracji zbiorów danych osobowych, o których mowa w art. 40 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (tj. Dz. U. z 2019 r. poz. 1781 ze zm.).
- Uczelnia prowadzi archiwum. Działalność archiwum regulują przepisy ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (tj. Dz. U. z 2020 r. poz. 164 ze zm.).
§9
- Rektor powołuje spośród nauczycieli akademickich Radę Biblioteczną, składającą się z trzech osób. Rada Biblioteczna powoływana jest na trzyletnie kadencje.
- Przewodniczącego Rady Bibliotecznej, spośród jej członków, wyznacza rektor.
- Do zadań Rady Bibliotecznej należy:
- opiniowanie planów zakupów książek i czasopism,
- przedkładanie rektorowi propozycji uzupełniania zasobu książek i czasopism,
- zgłaszanie uwag dotyczących funkcjonowania systemu biblioteczno-informatycznego,
- ocena pracy dyrektora biblioteki.
Rozdział 3
Organy uczelni
§10
- Organem kolegialnym uczelni jest senat.
- Organami jednoosobowymi uczelni są:
- rektor,
- kanclerz,
- dziekani
- założyciel
§11
- W skład senatu wchodzą:
- rektor jako przewodniczący, dziekani, kanclerz oraz (o ile są powołani) prorektorzy i prodziekani,
- 5 przedstawicieli samodzielnych pracowników naukowych,
- kierownicy Zakładów,
- 3 przedstawicieli wykładowców,
- kierownik dziekanatu,
- kierownik biblioteki
- przedstawiciel pracowników niebędących nauczycielami akademickimi,
- przedstawiciele studentów, w tym: przewodniczący Samorządu Studenckiego, przewodniczący Studenckiego Towarzystwa Naukowego i po jednym przedstawicielu wszystkich prowadzonych na uczelni kierunków studiów I i II stopnia w trybie stacjonarnym i niestacjonarnym.
Udział przedstawicieli studentów w senacie uczelni nie może być mniejszy niż 20%.
- W posiedzeniu senatu, z głosem doradczym, może uczestniczyć radca prawny Uczelni, zapraszani przez rektora i założyciela interesariusze zewnętrzni, którzy podpisali umowę o współpracy z Uczelnią oraz inne
§12
- Wybór składu Senatu nowej kadencji odbywa się na posiedzeniu zwołanym przez Rektora, który zaprasza na to posiedzenie:
- osoby wskazane przez Założyciela – jako kandydatów na członków senatu nowej kadencji,
- inne osoby z głosem doradczym
- Założyciel przed zwołaniem posiedzenia, o którym mowa w ust. 1, przedkłada Rektorowi listę kandydatów na członków senatu nowej kadencji.
- Członkowie senatu ustępującej kadencji, po uzyskaniu zgody osób wskazanych jako kandydatów, w drodze jednego jawnego głosowania wyrażają zgodę lub sprzeciw na skład senatu nowej kadencji. Decyduje zwykła większość głosów.
- Jeśli okaże się, iż kandydat lub kandydaci zgłoszeni na członków składu senatu nowej kadencji z przyczyn formalno prawnych nie mogą pełnić tej funkcji, Założyciel na posiedzeniu zwołanym przez Rektora proponuje inne osoby na kandydatów.
- Wyborów uzupełniających na wakujące miejsce dokonuje się na okres do końca kadencji.
- Wyborów uzupełniających nie dokonuje się, jeśli do końca kadencji pozostało mniej niż sześć miesięcy.
- Z posiedzenia oraz głosowania sporządza się protokół, który podpisują Rektor i Założyciel.
§13
- Kadencja senatu trwa cztery lata, z zastrzeżeniem ust. 3.
- Kadencja senatu rozpoczyna się 1 września roku, w którym senat został powołany, a kończy się 31 sierpnia w roku, w którym upływa kadencja.
- Czas trwania kadencji przedstawicieli studentów w senacie określa regulamin samorządu studenckiego.
- Mandat członka senatu wygasa w przypadku:
- pisemnego zrzeczenia się mandatu lub funkcji,
- śmierci,
- rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy,
- ukończenia studiów lub skreślenia z listy studentów.
- Założyciel może odwołać członka senatu przed upływem kadencji w przypadku:
- nieusprawiedliwionej nieobecności na trzech posiedzeniach,
- długotrwałej choroby, uniemożliwiającej udział w pracach senatu,
- skazania prawomocnym wyrokiem za popełnienie przestępstwa,
- prowadzenie przez niego działalności niezgodnej z interesem uczelni.
§14
Do kompetencji senatu należy:
- ustalanie ogólnych kierunków działalności uczelni i strategii jej rozwoju,
- uchwalanie planów studiów i programów kształcenia,
- uchwalanie planów i programów studiów podyplomowych oraz kursów dokształcających,
- ustalanie zasad przyjęć na studia,
- uchwalanie regulaminu studiów, regulaminu studiów podyplomowych i regulaminu przyznawania świadczeń pomocy materialnej,
- ustalanie zasad studiowania według indywidualnego planu studiów i programu nauczania,
- zatwierdzanie tematów prac dyplomowych studentów
- opiniowanie kandydatów na rektora i dziekanów,
- ocena działalności uczelni, zatwierdzanie rocznych sprawozdań rektora z jej działalności oraz ocena działalności rektora,
- opiniowanie decyzji rektora o tworzeniu i przekształcaniu podstawowych jednostek organizacyjnych (w tym filii zamiejscowej lub zamiejscowego ośrodka dydaktycznego) oraz utworzenia katedr, zakładów, laboratoriów i studiów
- podejmowanie uchwał w sprawie utworzenia lub likwidacji kierunku studiów,
- tworzenie specjalności w ramach prowadzonych kierunków studiów,
- określanie zasad ustalania zakresu obowiązków nauczycieli akademickich, rodzaju zająć dydaktycznych objętych zakresem tych obowiązków, w tym wymiaru zadań dydaktycznych dla poszczególnych stanowisk oraz zasad obliczania godzin dydaktycznych,
- opiniowanie planów działalności badawczej i współpracy z zagranicą,
- przedstawianie założycielowi wniosków dotyczących zmian w statucie uczelni i ich zatwierdzanie,
- stwierdzanie zgodności regulaminu samorządu studenckiego z ustawą i statutem,
- opiniowanie planu rzeczowo-finansowego uczelni,
- zatwierdzanie sprawozdania finansowego uczelni,
- wyrażanie opinii społeczności akademickiej uczelni oraz wyrażanie opinii w sprawach przedłożonych przez rektora albo co najmniej 5 członków senatu.
§15
- Senat obraduje na posiedzeniach zwyczajnych lub nadzwyczajnych.
- Posiedzenia zwyczajne senatu zwołuje rektor w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz w semestrze, z wyjątkiem przerwy wakacyjnej.
- Posiedzenia nadzwyczajne zwołuje rektor z własnej inicjatywy, na wniosek założyciela lub pisemny wniosek co najmniej 1/3 statutowej liczby członków senatu. Wniosek o zwołanie posiedzenia nadzwyczajnego powinien określać przedmiot posiedzenia. Posiedzenie nadzwyczajne powinno być zwołane nie później niż w ciągu 14 dni od daty zgłoszenia wniosku.
§16
- Senat uchwala regulamin swoich obrad.
- Senat może powoływać stałe i doraźne komisje, ustalając ich skład i zakres działania.
- Głosowanie w czasie obrad senatu jest jawne, chyba że:
- dotyczy spraw personalnych,
- wniosek o głosowanie tajne złoży co najmniej trzech członków senatu.
- Uchwały zapadają zwykłą większością głosów, z wyjątkiem spraw, dla których przepisy ustawy przewidują wyższe wymagania.
- Uchwały senatu są wiążące dla wszystkich organów uczelni i członków społeczności akademickiej uczelni.
- W przypadku podjęcia przez senat uchwały niezgodnej z przepisami ustawowymi, statutem lub naruszającej ważny interes uczelni, rektor, w porozumieniu z założycielem, zawiesza jej wykonanie i przedkłada senatowi do ponownego rozpatrzenia. Jeżeli senat nie uchyli lub nie zmieni tej uchwały, ostateczną decyzję podejmuje założyciel.
- Obrady senatu są protokołowane.
§17
- Rektora powołuje i odwołuje założyciel, po zaopiniowaniu przez senat, spośród osób posiadających stopień naukowy.
- Założyciel zwołuje posiedzenie senatu w celu zasięgnięcia opinii w sprawie powołania i odwołania Rektora.
- Kadencja Rektora trwa cztery lata, z możliwością ponownego powołania. Kadencja rozpoczyna się 1 września roku, w którym rektor został powołany, a kończy się 31 sierpnia w roku, w którym upływa kadencja.
- Rektor kieruje działalnością uczelni i reprezentuje ją na zewnątrz, jest przełożonym pracowników, studentów i doktorantów uczelni.
§18
- Do kompetencji rektora należy:
- sprawowanie nadzoru nad działalnością dydaktyczną i badawczą uczelni,
- sprawowanie nadzoru nad wdrożeniem i doskonaleniem uczelnianego systemu zapewnienia jakości kształcenia;
- opracowanie i realizacja uchwalonej przez senat strategii rozwoju uczelni,
- występowanie do ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego z wnioskami o uruchomienie w uczelni nowych kierunków,
- nawiązywanie stosunku pracy z nauczycielami akademickimi,
- tworzenie, przekształcanie i likwidowanie jednostek organizacyjnych,
- opracowywanie projektu regulaminu studiów i regulaminu studiów podyplomowych,
- określanie zakresu obowiązków prorektorów,
- przyznawanie, po zaopiniowaniu przez senat, nagród dla nauczycieli akademickich i osób niebędących nauczycielami akademickimi
- zwoływanie posiedzeń senatu i przewodniczenie im,
- sprawowanie nadzoru nad administracją i gospodarką uczelni,
- powoływanie członków komisji dyscyplinarnych dla studentów,
- podejmowanie decyzji w sprawach współpracy uczelni z ośrodkami naukowymi i gospodarczymi,
- dbanie o przestrzeganie prawa oraz zapewnienie bezpieczeństwa na terenie uczelni,
- opracowywanie organizacji roku akademickiego
- przedstawia w terminie do dnia 15 października roku następującego po roku sprawozdawczym ministrowi właściwemu do spraw szkolnictwa wyższego roczne sprawozdanie z działalności uczelni zatwierdzone przez Senat wraz z informacją dotyczącą obsady kadrowej na prowadzonych kierunkach studiów,
- przedstawia w terminie do dnia 30 czerwca roku następującego po roku sprawozdawczym ministrowi właściwemu do spraw szkolnictwa wyższego sprawozdanie z wykonania planu rzeczowo-finansowego,
- przekazuje ministrowi właściwemu do spraw szkolnictwa wyższego, w terminie miesiąca od podjęcia, uchwały właściwych organów uczelni w sprawach: przyjęcia lub zmiany statutu; uruchomienia lub zniesienia kierunku studiów wraz z informacją o obsadzie kadrowej na prowadzonych kierunkach studiów; utworzenia zamiejscowej jednostki organizacyjnej wraz z informacją o bazie materialnej i obsadzie kadrowej tej jednostki; przyjęcia lub zmiany regulaminu studiów lub regulaminu studiów doktoranckich oraz zasad i trybu przyjmowania na studia i studia doktoranckie wraz z uchwałami odpowiednio uczelnianego organu uchwałodawczego samorządu studenckiego lub uczelnianego organu uchwałodawczego samorządu doktorantów
- Jako zwierzchnik wszystkich studentów Rektor:
2.1 rozpatruje odwołania od decyzji dziekanów,
2.2 prowadzi rejestr uczelnianych organizacji studenckich,
2.3 podejmuje czynności określone w przepisach ustawy w zakresie dyscypliny i odpowiedzialności studentów, w tym powołuje rzecznika dyscyplinarnego.
§19
- Rektor działa przy pomocy nie więcej niż dwóch prorektorów, powoływanych i odwoływanych przez założyciela po zasięgnięciu opinii senatu.
- Szczegółowy zakres kompetencji prorektorów określa rektor.
§20
- Kanclerza powołuje i odwołuje założyciel po zasięgnięciu opinii senatu.
- Kanclerz kieruje administracją i gospodarką uczelni.
- Do kompetencji Kanclerza WSM należy:
- reprezentowanie uczelni na zewnątrz
- podejmowanie decyzji dotyczących mienia i gospodarki uczelni w zakresie zwykłego zarządu, a w sprawach przekraczających zwykły zarząd – przedstawianie ich założycielowi do zatwierdzenia,
- ustalanie zasad pobierania i wysokości opłat za naukę,
- zawieranie i rozwiązywanie umów o pracę z pracownikami niebędącymi nauczycielami akademickimi,
- ustalanie regulaminu organizacyjnego, regulaminu pracy oraz regulaminu wynagradzania,
- opracowanie planu finansowo – rzeczowego uczelni i przedstawianie go do opinii senatu,
- wnioskowanie do rektora o przyznanie nagród nauczycielem akademickim i pracownikom niebędącym nauczycielami akademickimi.
§21
- Dziekana powołuje i odwołuje założyciel, po zasięgnięciu opinii senatu.
- Kadencja dziekana trwa cztery lata, z możliwością ponownego powołania. Kadencja rozpoczyna się 1 września roku, w którym dziekan został powołany, a kończy się 31 sierpnia w roku, w którym upływa kadencja.
- Dziekan kieruje wydziałem i reprezentuje go na zewnątrz. Dziekan jest przełożonym pracowników i studentów wydziału.
- Do kompetencji dziekana należy:
- opracowanie strategii rozwoju Wydziału zgodnej ze strategią rozwoju Uczelni,
- sprawowanie nadzoru nad działalnością jednostek organizacyjnych wydziału,
- reprezentowanie wydziału w senacie oraz przed innymi organami uczelni,
- podejmowanie działań w celu pozyskania środków finansowych na badania naukowe,
- podejmowanie decyzji w indywidualnych sprawach studenckich,
- określanie zakresu obowiązków i kompetencji prodziekanów,
- wykonywanie innych zadań określonych w przepisach ustawy dla dziekana, o ile postanowienia niniejszego statutu nie stanowią inaczej.
- Dziekanem może być osoba posiadająca co najmniej stopień naukowy doktora.
- Prodziekanem może być osoba posiadająca co najmniej tytuł zawodowy magistra lub równorzędny.
- Prodziekana powołuje i odwołuje założyciel po zasięgnięciu opinii senatu.
§21a
Do kompetencji Założyciela należy:
- powoływanie i odwoływanie kanclerza po zasięgnięciu opinii senatu;
- nadawanie statutu uczelni oraz dokonywanie w nim zmian;
- ustalanie wzorów godła, hymnu, odznaki honorowej, oznaki wyróżniającej absolwenta oraz sztandaru.
Rozdział 4
Pracownicy uczelni
§22
- Uczelnia zatrudnia nauczycieli akademickich i pracowników niebędących nauczycielami
- Nawiązanie stosunku pracy z nauczycielem akademickim następuje na podstawie mianowania albo umowy o pracę. Na podstawie mianowania zatrudnia się wyłącznie nauczyciela akademickiego posiadającego tytuł naukowy profesora. Zatrudnienie na podstawie mianowania następuje w pełnym wymiarze czasu pracy.
- Nauczyciele akademiccy są zatrudniani na stanowiskach określonych w art. 110, 114 i 115 ustawy.
- Pracownicy uczelni niebędący nauczycielami akademickimi zatrudniani są na stanowiskach określonych w regulaminie organizacyjnym.
- Na stanowisku profesora zwyczajnego może być zatrudniona osoba posiadająca tytuł naukowy profesora.
§23
- Wymagane kwalifikacje do zatrudnienia nauczycieli akademickich określa ustawa.
- Na stanowisku profesora nadzwyczajnego lub profesora wizytującego może być zatrudniona osoba nieposiadająca tytułu naukowego profesora lub stopnia naukowego doktora habilitowanego, jeżeli posiada stopień naukowy doktora oraz znaczne i twórcze osiągnięcia w pracy naukowej, zawodowej lub artystycznej.
- Do zatrudniania osób o których mowa w ust. 2 niezbędne jest powołanie przez senat uczelni komisji do oceny dorobku naukowego kandydata. Komisja składać się powinna z co najmniej trzech osób – samodzielnych pracowników naukowych, w tym jednego z tytułem naukowym profesora. Komisja wyznacza recenzenta do oceny dorobku naukowego i dydaktycznego kandydata. Po pozytywnym zaopiniowaniu kandydata przez recenzenta Komisja przedstawia opinię senatowi. W przypadku zatrudniania na stanowisko profesora nadzwyczajnego senat zwraca się o zaopiniowanie wniosku do Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów.
- Warunkiem zatrudnienia takiej osoby na stanowisku profesora nadzwyczajnego jest uzyskanie pozytywnej opinii Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów.
- Kryteria wymagane do przyjęcia wniosku o ubieganie się o stanowisko profesora nadzwyczajnego ustala Kolegium Rektorsko – dziekańskie i zatwierdza Senat uczelni w odrębnej uchwale.
§24
- Wniosek o zatrudnienie nauczyciela akademickiego składają rektorowi właściwi dziekani lub kierownicy jednostek ogólnouczelnianych. Rektor może zatrudnić nauczyciela akademickiego z własnej inicjatywy, po zasięgnięciu opinii właściwego dziekana lub kierownika jednostki ogólnouczelnianej.
- Umowę o pracę zawiera i rozwiązuje rektor.
- Stosunek pracy na podstawie mianowania nawiązuje i rozwiązuje rektor na zasadach określonych w ustawie.
- Rozwiązanie stosunku pracy z mianowanym nauczycielem akademickim z innych ważnych przyczyn niż określone w ustawie, może nastąpić po uzyskaniu zgody senatu.
§25
- Mianowanie na stanowisko profesora zwyczajnego następuje na czas nieokreślony.
- Pierwsze mianowanie na stanowisko profesora nadzwyczajnego następuje na okres 5 lat, a następne na czas nieokreślony.
- Na stanowisko adiunkta lub asystenta mianuje się na czas określony lub nieokreślony.
- Mianowanie na stanowisko adiunkta osoby nieposiadającej stopnia naukowego doktora habilitowanego następuje na okres 12 lat. Mianowanie może być przedłużone dwukrotnie o kolejne 3- letnie okresy, za zgodą senatu.
- Osobę, która nie odbyła stażu asystenckiego w trybie art. 191 ustawy, mianuje się po raz pierwszy na stanowisko asystenta na okres roku. Mianowanie na stanowisko asystenta osoby nieposiadającej stopnia naukowego doktora następuje na okres 9 lat. Mianowanie może zostać przedłużone dwukrotnie o kolejne 3-letnie okresy, za zgodą senatu.
- Mianowanie na stanowisko starszego wykładowcy, wykładowcy, lektora i instruktora następuje na czas określony lub nieokreślony.
§27
- Czas pracy nauczyciela akademickiego określony jest zakresem jego obowiązków dydaktycznych, naukowych i organizacyjnych.
- Wynagrodzenie za pracę oraz szczegółowy zakres i wymiar obowiązków nauczyciela akademickiego ustała rektor w porozumieniu z założycielem.
- Zasady ustalania zakresu obowiązków nauczycieli akademickich, rodzaje zadań dydaktycznych objętych zakresem tych obowiązków, w tym wymiar zajęć dydaktycznych dla poszczególnych stanowisk oraz zasady obliczania godzin dydaktycznych określa senat.
- W uzasadnionych przypadkach, w razie powierzenia nauczycielowi akademickiemu ważnych dla uczelni zadań organizacyjnych, rektor może obniżyć wymiar zajęć dydaktycznych dla tej osoby. Obniżenie nie może przekroczyć dolnej granicy wymiaru ustalonego dla danego stanowiska.
- Obniżenie wymiaru zajęć osobom, o których mowa w ust.4, udzielane jest na okres roku akademickiego lub na czas pełnienia określonej funkcji lub wykonywania powierzonych zadań.
§28
- Okres zatrudnienia na stanowisku adiunkta osoby nieposiadającej stopnia naukowego doktora habilitowanego nie może przekroczyć 12 lat.
- Okres zatrudnienia na stanowisku asystenta osoby nieposiadającej stopnia naukowego doktora nie może przekroczyć 9 lat.
- Bieg terminów, o których mowa w ust. 1 i 2, ulega zawieszeniu na czas trwania urlopu macierzyńskiego, wychowawczego, urlopu dla poratowania zdrowia oraz urlopu bezpłatnego udzielonego dla celów naukowych.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach okresy, o których mowa w ust. 1 i 2, mogą być przedłużone o kolejne 3 lata przez rektora.
§29
- Nauczyciele akademiccy podlegają okresowej ocenie dokonywanej przez rektora nie rzadziej niż raz na dwa lata na wniosek kierownika jednostki organizacyjnej, w której nauczyciel jest zatrudniony. Oceny nauczyciela akademickiego posiadającego tytuł naukowy profesora zatrudnionego na podstawie mianowania, dokonuje się nie rzadziej niż raz cztery lata. Kryteria oceny oraz tryb jej dokonywania z uwzględnieniem możliwości zasięgania opinii ekspertów spoza uczelni, określa statut
- Podstawowymi kryteriami oceny są:
- poziom i aktualność przekazywanych treści nauczania,
- rzetelność wykonywania obowiązków dydaktycznych,
- działalność naukowo - badawcza,
- autorstwo i współautorstwo podręczników, skryptów i innych pomocy naukowych,
- umiejętność nawiązywania kontaktów ze studentami,
- stopień zaangażowania w prace organizacyjne na rzecz uczelni,
- wywiązywanie się z obowiązków nauczyciela akademickiego oraz przestrzeganie
zasad etyki zawodowej.
- W procesie oceny brane są pod uwagę informacje przekazane przez ocenianego nauczyciela, opinia bezpośredniego przełożonego, wyniki hospitacji zajęć oraz opinie studentów, z którymi nauczyciel prowadzi zajęcia, wyrażane w ankietach lub innej formie pisemnej.
- Ocena dokonywana jest na piśmie i musi zawierać uzasadnienie.
- Od doręczonej oceny nauczycielowi przysługuje odwołanie do senatu. Senat może zmienić ocenę albo ją uchylić i zarządzić ponowne jej przeprowadzenie.
§30
- Nauczyciel akademicki podlega odpowiedzialności dyscyplinarnej na zasadach określonych w ustawie.
- Uczelniana komisja dyscyplinarna do spraw nauczycieli akademickich pochodzi z wyboru i liczy pięć osób: trzech nauczycieli akademickich i dwóch studentów.
- Członków komisji będących nauczycielami akademickimi oraz jej przewodniczącego wybiera senat.
- Członków komisji będących przedstawicielami studentów wybiera organ samorządu studenckiego, wskazany w regulaminie samorządu studenckiego.
§31
- Nauczycielom akademickim przysługuje prawo do urlopu wypoczynkowego w wymiarze przewidzianym ustawą.
- Czas wykorzystania urlopu wypoczynkowego nie może kolidować z zajęciami dydaktycznymi.
- Tryb udzielania urlopu wypoczynkowego określa rektor.
- Pozostałe rodzaje urlopów, przewidziane przepisami ustawy, mogą być udzielone przez rektora na podstawie pisemnego wniosku, w którym należy udokumentować przyczynę i zasadność urlopu.
- Po zasięgnięciu opinii senatu, kierując się interesem uczelni, rektor podejmuje rozstrzygnięcie, o którym mowa w ust, 4.
§ 31 a
POSTĘPOWANIE DYSCYPLINARNE
DOTYCZĄCE NAUCZYCIELI AKADEMICKICH
- Nauczyciel akademicki podlega odpowiedzialności dyscyplinarnej za postępowanie uchybiające obowiązkom nauczyciela akademickiego lub godności zawodu nauczycielskiego na zasadach określonych w niniejszym statucie oraz ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym.
- Odpowiedzialność, o której mowa w niniejszym rozdziale, nie wyłącza odpowiedzialności dyscyplinarnej lub zawodowej przewidzianej w odrębnych przepisach.
- Rektor w drodze zarządzenia powołuje uczelnianą komisję dyscyplinarną do spraw nauczycieli akademickich orzekającą w pierwszej instancji, która orzeka w składzie:
- a) trzech członków, gdy rzecznik dyscyplinarny wniósł o zastosowanie kary określonej w § 31b ust.1 pkt 1-3,
- b) pięciu członków, gdy rzecznik dyscyplinarny wniósł o zastosowanie kary określonej w w § 31b ust.1 pkt 4;
- Członków komisji powołuje rektor na wniosek dziekana - spośród nauczycieli akademickich, na wniosek właściwego organu samorządu studentów - spośród studentów.
- Mandat członka komisji dyscyplinarnej i odwoławczej komisji dyscyplinarnej wygasa przed upływem kadencji z chwilą: ustania stosunku pracy - w przypadku nauczycieli akademickich oraz ukończenia studiów lub skreślenia z listy studentów – w przypadku studentów.
- Jeżeli w toku postępowania ujawniają się okoliczności uzasadniające rozpoznanie sprawy w składzie pięcioosobowym, komisja orzekająca wydaje postanowienie o rozpoznaniu sprawy w takim składzie. Nowych członków komisji wyznacza przewodniczący uczelnianej komisji dyscyplinarnej do spraw nauczycieli akademickich.
- W składzie uczelnianej komisji dyscyplinarnej do spraw nauczycieli akademickich, co najmniej jeden z członków powinien być studentem.
- Członkiem komisji nie może być rektor, dziekan, kanclerz i założyciel w okresie do 4 lat od momentu zaprzestania pełnienia funkcji.
- Przewodniczącym składu orzekającego powinien być nauczyciel akademicki zatrudniony na stanowisku nie niższym niż obwiniony.
- Kadencja uczelnianej komisji dyscyplinarnej do spraw nauczycieli akademickich trwa cztery lata i rozpoczyna się z początkiem kadencji Senatu.
- Uczelniana komisja dyscyplinarna do spraw nauczycieli akademickich jest niezawisła w zakresie orzekania i rozstrzygają samodzielnie wszelkie zagadnienia faktyczne oraz prawne oraz nie jest związana rozstrzygnięciami innych organów stosujących prawo, z wyjątkiem prawomocnego skazującego wyroku sądu oraz opinii komisji do spraw etyki w nauce.
- Postanowienia i orzeczenia składu orzekającego zapadają zwykłą większością głosów.
- Rektor w drodze zarządzenia powołuje uczelnianą komisję dyscyplinarną do spraw studentów orzekającą w pierwszej instancji, która orzeka w składzie: trzech przedstawicieli nauczycieli akademickich w tym przewodniczący oraz dwóch studentów reprezentujących samorząd studencki.
§31 b
- Karami dyscyplinarnymi orzekanymi przez uczelnianą komisję dyscyplinarną w sprawach dyscyplinarnych nauczycieli akademickich są:
- upomnienie;
- nagana;
- nagana z pozbawieniem prawa do pełnienia funkcji kierowniczych w uczelni na okres do pięciu lat;
- pozbawienie prawa do wykonywania zawodu nauczyciela akademickiego na stałe lub na czas określony.
Odpis orzeczenia o udzieleniu kary dyscyplinarnej z uzasadnieniem włącza się do akt osobowych nauczyciela akademickiego.
- Karę upomnienia za przewinienia dyscyplinarne mniejszej wagi nakłada rektor po uprzednim wysłuchaniu nauczyciela akademickiego.
- Nauczyciel akademicki ukarany przez rektora karą upomnienia może wnieść odwołanie do uczelnianej komisji dyscyplinarnej do spraw nauczycieli akademickich. Odwołanie wnosi się w terminie czternastu dni od dnia doręczenia zawiadomienia o ukaraniu.
- W przypadku, o którym mowa w ust. 4, komisja nie może wymierzyć kary surowszej.
§31 c
- Postępowanie uczelnianej komisji dyscyplinarnej do spraw nauczycieli akademickich wszczyna na wniosek rzecznika dyscyplinarnego.
- Postępowanie dyscyplinarne nie może być wszczęte po upływie 3 miesięcy od dnia powzięcia przez rektora wiadomości o popełnieniu czynu uzasadniającego nałożenie kary oraz po upływie pięciu lat od popełnienia tego czynu. Jeżeli czyn stanowi przestępstwo, okres ten nie może być krótszy od okresu przedawnienia ścigania tego przestępstwa, z wyłączeniem zapisów z ust. 3.
- Rzecznik dyscyplinarny wszczyna postępowanie wyjaśniające z urzędu w przypadku, gdy nauczycielowi akademickiemu zarzuca się popełnienie czynu polegającego na:
- przywłaszczeniu sobie autorstwa albo wprowadzeniu w błąd co do autorstwa całości lub części cudzego utworu albo artystycznego wykonania;
- rozpowszechnieniu, bez podania nazwiska lub pseudonimu twórcy, cudzego utworu w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania;
- rozpowszechnieniu, bez podania nazwiska lub pseudonimu twórcy, cudzego artystycznego wykonania albo publicznym zniekształceniu takiego utworu, artystycznego wykonania, fonogramu, wideogramu lub nadania;
- naruszeniu cudzych praw autorskich lub praw pokrewnych w inny sposób;
- fałszowaniu badań lub wyników badań naukowych lub dokonaniu innego oszustwa naukowego;
- przyjmowaniu, w związku z pełnieniem funkcji lub zajmowaniem stanowiska w uczelni, korzyści majątkowej lub osobistej albo jej obietnicy;
- powoływaniu się na wpływy w uczelni, instytucji państwowej lub samorządowej albo wywoływaniu przekonania innej osoby lub utwierdzaniu jej w przekonaniu o istnieniu takich wpływów i podjęciu się pośrednictwa w załatwieniu sprawy w zamian za korzyść majątkową lub osobistą albo jej obietnicę;
- udzieleniu albo obiecywaniu udzielenia korzyści majątkowej lub osobistej w zamian za pośrednictwo w załatwieniu sprawy w uczelni, polegające na wywarciu wpływu na decyzję, działanie lub zaniechanie osoby pełniącej funkcję lub zajmującej stanowisko w uczelni, w związku z pełnieniem tej funkcji lub zajmowaniem stanowiska.
- Jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 2, wszczęto postępowanie dyscyplinarne, karalność czynu uzasadniającego nałożenie kary ustaje z upływem dwóch lat od dnia wszczęcia postępowania.
- Nie stosuje się przedawnienia w odniesieniu do wszczęcia postępowania dyscyplinarnego wobec nauczyciela akademickiego, któremu zarzuca się popełnienie czynu, o którym mowa w ust. 3 pkt 1-5.
- Kary dyscyplinarne określone w § 31b ust.1 pkt 1-3 ulegają zatarciu, a odpis orzeczenia o ukaraniu, dołączony do akt osobowych nauczyciela akademickiego, podlega usunięciu po upływie trzech lat, a w przypadku kary określonej w § 31b ust.1 pkt 4 po upływie pięciu lat od dnia doręczenia mu prawomocnego orzeczenia o ukaraniu, jeżeli w tym okresie nie został on ukarany dyscyplinarnie lub sądownie za przestępstwo umyślne.
- Od orzeczenia uczelnianej komisji dyscyplinarnej do spraw nauczycieli akademickich strony mogą się odwołać do komisji dyscyplinarnej do spraw nauczycieli akademickich w drugiej instancji, w terminie czternastu dni od dnia doręczenia orzeczenia wraz z uzasadnieniem.
§31 d
- Rzecznika dyscyplinarnego w uczelni powołuje Rektor w drodze zarządzenia.
- W przypadku powzięcia przez organ, który powołał rzecznika dyscyplinarnego, wiadomości o popełnieniu czynu uzasadniającego odpowiedzialność dyscyplinarną, organ niezwłocznie poleca rzecznikowi dyscyplinarnemu wszczęcie postępowania wyjaśniającego.
- Rzecznik dyscyplinarny jest związany poleceniami organu, który go powołał.
- Kadencja rzeczników dyscyplinarnych powoływanych przez rektora trwa cztery lata i rozpoczyna się z początkiem kadencji organów uczelni.
§31 e
- Rektor może zawiesić w pełnieniu obowiązków nauczyciela akademickiego, przeciwko któremu wszczęto postępowanie karne lub dyscyplinarne, a także w toku postępowania wyjaśniającego, jeżeli ze względu na wagę i wiarygodność przedstawionych zarzutów celowe jest odsunięcie go od wykonywania obowiązków.
- Nauczyciel akademicki zostaje z mocy prawa zawieszony w pełnieniu obowiązków z dniem jego tymczasowego aresztowania.
- Zawieszenie w pełnieniu obowiązków nie może trwać dłużej niż sześć miesięcy, chyba że przeciwko nauczycielowi akademickiemu toczy się nadal postępowanie karne.
- Wynagrodzenie zasadnicze nauczyciela akademickiego w okresie zawieszenia w pełnieniu obowiązków lub tymczasowo aresztowanego ulega ograniczeniu najwyżej do połowy, w zależności od stanu rodzinnego nauczyciela akademickiego, począwszy od pierwszego dnia miesiąca kalendarzowego następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zawieszenie. W okresie zawieszenia w pełnieniu obowiązków nie przysługują dodatki do wynagrodzenia oraz wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe.
- Jeżeli postępowanie dyscyplinarne lub karne zakończy się umorzeniem z braku dowodów winy albo wydaniem orzeczenia lub wyroku uniewinniającego, nauczycielowi akademickiemu należy wypłacić pozostałą część pełnego wynagrodzenia.
Rozdział 5
Studia i studenci
§32
- Warunki i tryb rekrutacji oraz formy studiów na poszczególnych kierunkach określa senat.
- Studia w uczelni są odpłatne.
- Wykłady w uczelni są zamknięte.
- Wyniki postępowania rekrutacyjnego są jawne.
§33
- Rekrutację na studia przeprowadza komisja rekrutacyjna, powołana przez rektora.
- Od decyzji komisji rekrutacyjnej przysługuje odwołanie do uczelnianej komisji rekrutacyjnej, powołanej przez rektora, składane w terminie 14 dni od doręczenia decyzji. Decyzję podejmuje rektor po rozpatrzeniu wniosku uczelnianej komisji rekrutacyjnej. Decyzja rektora jest ostateczna.
§34
- Przyjęcie w poczet studentów następuje z chwilą immatrykulacji i złożenia ślubowania następującej treści:
„Ślubuję uroczyście, że będę wytrwale dążyć do zdobywania wiedzy i rozwoju własnej osobowości, szanować prawa i obyczaje akademickie oraz całym swoim postępowaniem dbać o honor i godność Wyższej Szkoły Medycznej w Sosnowcu".
- Student obowiązany jest postępować zgodnie z treścią ślubowania i regulaminu studiów.
§35
- Studenci uczelni tworzą samorząd studencki.
- Samorząd działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu, który wchodzi w życie po stwierdzeniu przez senat jego zgodności z ustawą i statutem.
- Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu studentów.
- Organy samorządu decydują w sprawach określonych w ustawie oraz niniejszym statucie.
- Samorząd studencki prowadzi na terenie uczelni działalność w zakresie spraw naukowych, kulturalnych i socjalno-bytowych studentów.
- Samorząd studentów jest obowiązany do opracowania i promowania kodeksu etyki studenta.
§36
POSTĘPOWANIE DYSCYPLINARNE
DOTYCZĄCE STUDENTÓW
- Za naruszenie przepisów obowiązujących w uczelni oraz za czyny uchybiające godności studenta student ponosi odpowiedzialność dyscyplinarną przed komisją dyscyplinarną na zasadach określonych w niniejszym statucie oraz ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym.
- Rzecznika dyscyplinarnego ds. studentów w uczelni powołuje Rektor w drodze zarządzenia na okres kadencji 4 lata.
- W sprawach dyscyplinarnych studentów orzekają komisja dyscyplinarna oraz odwoławcza komisja dyscyplinarna powoływane przez Rektora w drodze uchwały na okres czterech lat, kadencja ich rozpoczyna się z początkiem kadencji senatu.
- Komisje dyscyplinarne są niezawisłe w zakresie orzekania.
- Komisje dyscyplinarne rozstrzygają samodzielnie wszelkie zagadnienia faktyczne oraz prawne i nie są związane rozstrzygnięciami innych organów stosujących prawo, z wyjątkiem prawomocnego skazującego wyroku sądu.
- Komisja dyscyplinarna orzeka w składzie złożonym z przewodniczącego składu orzekającego, którym jest nauczyciel akademicki, oraz w równej liczbie, z nauczycieli akademickich i studentów. Członków komisji dyscyplinarnej oraz odwoławczej komisji dyscyplinarnej dla studentów powołuje rektor na wniosek dziekana - spośród nauczycieli akademickich, na wniosek właściwego organu samorządu studentów - spośród studentów. Mandat członka komisji dyscyplinarnej i odwoławczej komisji dyscyplinarnej wygasa przed upływem kadencji z chwilą: ustania stosunku pracy - w przypadku nauczycieli akademickich oraz ukończenia studiów lub skreślenia z listy studentów – w przypadku studentów.
§36 a
- Karami dyscyplinarnymi są:
- 1 upomnienie;
- 2 nagana;
- 3 nagana z ostrzeżeniem;
- 4 zawieszenie w określonych prawach studenta na okres do jednego roku;
- 5 wydalenie z uczelni.
- Za przewinienie mniejszej wagi rektor może, z pominięciem komisji dyscyplinarnej lub sądu koleżeńskiego, wymierzyć studentowi karę upomnienia, po uprzednim wysłuchaniu obwinionego lub jego obrońcy.
- Student ukarany przez rektora karą upomnienia lub organ samorządu studenckiego, o którym mowa w ust. 2, może wnieść odwołanie do komisji dyscyplinarnej. Odwołanie wnosi się w terminie czternastu dni od doręczenia zawiadomienia o ukaraniu. Komisja dyscyplinarna mogą w tym przypadku wymierzyć tylko karę upomnienia.
- W razie podejrzenia popełnienia przez studenta czynu polegającego na przypisaniu sobie autorstwa istotnego fragmentu lub innych elementów cudzego utworu rektor niezwłocznie poleca przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego.
- W razie uzasadnionego podejrzenia popełnienia przez studenta przestępstwa rektor jednocześnie z poleceniem przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego może zawiesić studenta w prawach studenta do czasu wydania orzeczenia przez komisję dyscyplinarną.
- Jeżeli w wyniku postępowania wyjaśniającego zebrany materiał potwierdza popełnienie czynu, o którym mowa w ust. 4, rektor wstrzymuje postępowanie o nadanie tytułu zawodowego do czasu wydania orzeczenia przez komisję dyscyplinarną oraz składa zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa.
- Zatarcie kary dyscyplinarnej następuje z mocy prawa po upływie trzech lat od uprawomocnienia się orzeczenia o ukaraniu.
- Organ, który orzekł karę dyscyplinarną, może orzec o jej zatarciu na wniosek ukaranego, złożony nie wcześniej niż po upływie roku od uprawomocnienia się orzeczenia o ukaraniu.
§36 b
- Postępowanie wyjaśniające przeprowadza rzecznik dyscyplinarny do spraw studentów, powołany przez rektora w drodze uchwały na okres kadencji organów uczelni spośród nauczycieli akademickich uczelni.
- Rektor może powołać kilku rzeczników dyscyplinarnych do spraw studentów.
- Rzecznik dyscyplinarny do spraw studentów pełni funkcję oskarżyciela przed komisją dyscyplinarną i jest związany poleceniami rektora.
- Rzecznik dyscyplinarny do spraw studentów wszczyna postępowanie wyjaśniające na polecenie rektora, którego informuje o dokonanych ustaleniach.
- Po zakończeniu postępowania wyjaśniającego rzecznik dyscyplinarny do spraw studentów umarza postępowanie lub kieruje do komisji dyscyplinarnej wniosek o ukaranie.
- Postanowienie o umorzeniu postępowania wyjaśniającego wydaje rzecznik dyscyplinarny do spraw studentów, a zatwierdza rektor. W przypadku odmowy zatwierdzenia postanowienia rektor może polecić innemu rzecznikowi dyscyplinarnemu do spraw studentów wniesienie wniosku o ukaranie. Powtórne postanowienie rzecznika dyscyplinarnego do spraw studentów o umorzeniu postępowania wyjaśniającego jest ostateczne.
§36 c
- Postępowanie dyscyplinarne wszczyna komisja dyscyplinarna na wniosek rzecznika dyscyplinarnego do spraw studentów.
- Wymierzenie studentowi za ten sam czyn kary w postępowaniu karnym lub w postępowaniu w sprawach o wykroczenia nie stanowi przeszkody do wszczęcia postępowania przed komisją dyscyplinarną.
- Nie można wszcząć postępowania dyscyplinarnego po upływie sześciu miesięcy od dnia uzyskania przez rektora wiadomości o popełnieniu czynu uzasadniającego nałożenie kary lub po upływie trzech lat od dnia jego popełnienia. Jeżeli czyn stanowi przestępstwo, okres ten nie może być krótszy od okresu przedawnienia ścigania tego przestępstwa.
- Przedawnienie orzekania następuje również po upływie roku od opuszczenia uczelni przez studenta.
- Nie stosuje się przedawnienia w odniesieniu do wszczęcia postępowania dyscyplinarnego wobec studenta, któremu zarzuca się popełnienie plagiatu.
- Rozprawa przed komisją dyscyplinarną jest jawna.
- Komisja dyscyplinarna wyłącza jawność postępowania w całości lub w części, jeżeli jawność mogłaby obrażać dobre obyczaje albo jeżeli wymaga tego interes obwinionego, uczelni lub osób trzecich. Wyłączenie jawności nie obejmuje ogłoszenia orzeczenia.
- Komisja dyscyplinarna wydaje orzeczenie po przeprowadzeniu rozprawy, podczas której wysłuchuje rzecznika dyscyplinarnego do spraw studentów i obwinionego lub jego obrońcy.
- Rektor lub komisja dyscyplinarna, po wysłuchaniu rzecznika dyscyplinarnego do spraw studentów, może zawiesić studenta w prawach studenta w przypadku uporczywego nieusprawiedliwionego niestawiania się na wezwanie rzecznika dyscyplinarnego do spraw studentów w postępowaniu wyjaśniającym lub na posiedzenie komisji dyscyplinarnej mimo prawidłowego zawiadomienia.
- Od orzeczenia komisji dyscyplinarnej stronom przysługuje odwołanie.
- Odwołanie wnosi się do odwoławczej komisji dyscyplinarnej w terminie czternastu dni od dnia doręczenia orzeczenia.
Rozdział 6
Mienie i finanse uczelni
§37
- Uczelnia może uzyskiwać środki finansowe z:
- opłat wnoszonych przez studentów i uczestników innych form kształcenia,
- działalności naukowej, badawczej i wydawniczej,
- działalności gospodarczej, o której mowa w § 6,
- darowizn, spadków i zapisów,
- dotacji z budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego,
- innych źródeł.
- Podstawą gospodarki finansowej uczelni jest roczny plan rzeczowo - finansowy.
- Szczegółowe zasady gospodarki finansowej uczelni określają odrębne przepisy.
Rozdział 7
Utrzymanie porządku, bezpieczeństwa i organizacja zgromadzeń na terenie uczelni
§38
- Pracownicy uczelni i studenci mają prawo do organizowania zgromadzeń na terenie uczelni. Na zorganizowanie zgromadzenia w lokalu uczelni niezbędna jest zgoda rektora.
- Przy organizowaniu zgromadzeń obowiązują następujące zasady porządkowe:
- w zgromadzeniu mogą uczestniczyć studenci, pracownicy uczelni oraz osoby zaproszone przez rektora. W zgromadzeniu nie mogą uczestniczyć osoby nietrzeźwe lub posiadające broń albo inne niebezpieczne narzędzia lub materiały,
- organizatorzy zgromadzenia powiadamiają o zamiarze jego zwołania rektora co najmniej 24 godziny przed rozpoczęciem zgromadzenia podając jego cel, miejsce, porządek dzienny, datę i czas rozpoczęcia, określenie środków technicznych., które mają być stosowane oraz wskazują osoby odpowiedzialne za przebieg zgromadzenia. Rektor może żądać dodatkowych informacji,
- zgromadzenie musi mieć przewodniczącego, który kieruje jego przebiegiem,
- organizatorzy zgromadzenia mają prawo żądać opuszczenia zgromadzenia przez osobę, która swoim zachowaniem narusza przepisy prawa lub powszechnie przyjęte zasady zachowania w miejscach publicznych, albo usiłuje udaremnić odbycie zgromadzenia,
- uczestnicy zgromadzenia po jego zamknięciu lub rozwiązaniu obowiązani są niezwłocznie opuścić miejsce zgromadzenia,
- rektor może delegować na zgromadzenie swojego przedstawiciela. Rektor i jego przedstawiciel mogą zabierać głos poza ustaloną kolejnością mówców,
- jeżeli przebieg zgromadzenia narusza przepisy prawa, rektor lub jego przedstawiciel, po uprzedzeniu organizatorów, rozwiązuje zgromadzenie.
- Rektor, w razie powstania okoliczności uniemożliwiających normalne funkcjonowanie uczelni, może czasowo zawiesić zajęcia w uczelni lub w jej jednostkach organizacyjnych albo zarządzić czasowe zamknięcie uczelni lub jej jednostki organizacyjnej.
Rozdział 8
Sposób likwidacji uczelni
§39
- Decyzję w sprawie likwidacji uczelni podejmuje założyciel, za zgodą ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego, w przypadku trwałego braku środków finansowych, uniemożliwiających kontynuowanie działalności lub braku kandydatów na studia.
- Likwidacja uczelni na podstawie decyzji założyciela może nastąpić po zapewnieniu studentom możliwości kontynuowania studiów w innych uczelniach.
- Likwidacja uczelni może również nastąpić w przypadku cofnięcia przez ministra pozwolenia na utworzenie uczelni, wygaśnięcia tego pozwolenia lub wydania przez ministra decyzji nakazującej likwidację uczelni przez założyciela na podstawie art. 36 Ustawy o szkolnictwie wyższym i nauce (tj. Dz. U. z 2022 r. poz.574 ze zm.)
§40
- Z dniem otwarcia likwidacji założyciel powołuje likwidatora. Funkcję likwidatora może również wykonywać sam założyciel.
- Likwidator prowadzi likwidację uczelni, przejmuje kompetencje jej organów w zakresie dysponowania majątkiem.
- Koszty likwidacji uczelni pokrywane są z jej majątku z pierwszeństwem przed roszczeniami wierzycieli.
- Likwidator:
- Sporządza bilans otwarcia i zamknięcia likwidacji
- Występuje w imieniu uczelni we wszystkich postępowaniach toczących się z jej udziałem
- Zaspokaja wierzycieli uczelni
- Zawiadamia ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego o zakończeniu likwidacji i składa wniosek o wykreślenie uczelni z rejestru
- Przekazuje pozostały po likwidacji majątek Założycielowi bądź osobie pełniącej funkcje Założyciela.
- W okresie likwidacji uczelnia używa dotychczasowej nazwy z dodaniem wyrazów: „w likwidacji". Zapis ten nie dotyczy dyplomów i świadectw wydawanych w okresie likwidacji.
Rozdział 9
Postanowienia końcowe
§41
- W przypadku śmierci założyciela jego funkcje i zobowiązania pełnić będą w kolejności:
- Roksana Obcowska ur. 19.09.1987 r.
- Maciej Obcowski ur. 27.10.1977 r.
§42
- Statut uczelni i zmiany w statucie nadaje jej założyciel. Statut i zmiany w jego treści zatwierdzane są uchwałą senatu.