Strategia Rozwoju Wyższej Szkoły Medycznej w Sosnowcu:
STRATEGIA ROZWOJU
Wyższej Szkoły Medycznej w Sosnowcu
do 2030 roku
Wyższa Szkoła Medyczna w Sosnowcu została utworzona w 2007 roku w wyniki aktualnych potrzeb na rynku usług medycznych i stała się nowoczesną uczelnią zawodową reagującą na toczące się zmiany w warunkach działania i otoczenia szkoły, zarówno w zakresie zewnętrznego i wewnętrznego ładu instytucjonalnego uczelni. Zachodzące bieżące zmiany ekonomiczne, demograficzne i społeczne powodują, że zarządzanie szkołą wyższą nie ogranicza się do podejścia administracyjnego, lecz prowadzi świadomą i odpowiedzialną koncepcję zarządzania różnymi zasobami, a także kształtowania właściwych relacji z instytucjami nie tylko Metropolii Śląsko-Zagłębiowskiej i woj. Śląskiego, ale także w Polsce i za granicą. Celom tym służy opracowana strategia rozwoju Uczelni zgodnie z założeniami Polityki Naukowej Państwa na rok 2022, zgodnie z ustawą Prawo o szkolnictwie wyższym
i nauce z dnia 20 lipca 2018 roku.
W opracowaniu strategii rozwoju Wyższej Szkoły Medycznej w Sosnowcu do roku 2030 uwzględnione zostały inne dokumenty strategiczne, ważne dla rozwoju Unii Europejskiej, kraju i regionu, zawłaszcza elementy polityki zdrowotnej zawartych w tych dokumentach:
- Program UE dla zdrowia na lata 2021–2027 – wizja zdrowszej Unii Europejskiej,
- Strategia rozwoju Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolli,
- Strategia rozwoju Województwa Śląskiego do 2030 roku,
- Długookresowa strategii rozwoju Kraju Polska 2030.
Uczelnia ma świadomość, że wraz z rozwojem cywilizacji rośnie poziom złożoności i zasięg relacji społecznych i gospodarczych a pandemia Covid-19 unaoczniła wszystkim znaczącą rolę wyższej szkoły medycznej w edukacji społecznej przekładając wyniki badań naukowych na praktyczną wiedzę społeczną podnosząc tym samym doskonalenie człowieka.
1. WARTOŚCI
WARTOŚCI UNIWERSALNE
MEDYCYNA
HUMANIZM
PRAWDA
DOBRO
WARTOŚCI AKADEMICKIE
AUTONOMIA SZKOŁY
WOLNOŚĆ KSZTAŁCENIA
ODPOWIEDZIALNOŚĆ KSZTAŁCENIA
WARTOŚCI SPOŁECZNE
AKTYWNOŚĆ W SPRAWIE PROPAGOWANIA PROFILAKTYKI ZDROWOTNEJ
WSPÓŁPRACA ZE WSZYSTKIMI PODMIOTAMI W PROPAGOWANIU PROFILAKTYKI ZDROWOTNEJ
2. MISJA
Misją Wyższej Szkoły Medycznej jest wypromowanie specjalistów wysokiej klasy w zakresie ochrony życia ludzkiego. W trosce o wysoki poziom nauczania zatrudniliśmy wysoko wyspecjalizowaną kadrę profesorów, docentów, doktorów nauk medycznych,
a także specjalistów poszczególnych dziedzin medycznych zarówno teoretycznych jak i klinicznych.
Kształcenie na poziomie wyższego szkolnictwa zawodowego specjalistów dobrze przygotowanych do funkcjonowania w warunkach przynależności Polski do Unii Europejskiej, w krajowych i międzynarodowych instytucjach i organizacjach, a przede wszystkim tych działających na terenie aglomeracji śląskiej.
Pielęgniarki, ratownicy medyczni i dietetycy stanowią niezwykle istotne ogniwo w zakresie usług medycznych. Ogromna odpowiedzialność za życie i zdrowie pacjenta muszą iść w parze z kompetencjami zawodowymi oraz wysokim profesjonalizmem zawodowym. W poszanowaniu godności człowieka misją Wyższej Szkoły Medycznej jest wyszkolenie specjalistów medycznych oraz wykreowanie odpowiednich postaw moralnych i etycznych pracownika służby zdrowia. Uczelnia troszczy się o kształtowanie postaw młodzieży w zakresie kultury i poszanowania obyczajów akademickich
w atmosferze wolności i tolerancji. Dba o szeroką dostępność prowadzonych studiów, dążąc do zapewnienia młodzieży ze wszystkich środowisk równych szans edukacyjnych.
Wyższa Szkoła Medyczna w Sosnowcu jako wspólnota studentów, absolwentów i pracowników, dostarcza wzorce dobrych obyczajów w życiu akademickim i publicznym, a wykształcenie, które daje, pozwala na wykonywanie zawodów wymagających wysokich norm etycznych. Wspiera także wszelkie inicjatywy na rzecz integracji środowiska akademickiego.
3. WIZJA
Wyższa Szkoła Medyczna w Sosnowcu powinna być Uczelnią:
kształcącą wysoko wykwalifikowanych specjalistów poszukiwanych na rynku pracy,
będącą ważnym centrum naukowo-dydaktycznym w regionie, adresującą swoją ofertę dydaktyczną do polskich i zagranicznych studentów oraz oferującą kształcenie przez całe życie,
- sprawnie zarządzaną o wysokiej jakości kształcenia i badań naukowych,
- nieustannie doskonalącą wszystkie obszary działalności na rzecz studentów, kadry naukowej, dydaktycznej i administracyjnej, otwartą na otoczenie społeczne i gospodarcze,
- prowadzącą badania znajdujące wszechstronne zastosowanie w praktyce,
- dysponującą nowoczesnym zapleczem badawczym, dydaktycznym i socjalnym dla studentów,
- zapewniającą studentom i pracownikom naukowo-dydaktycznym warunki umożliwiające mobilność krajową i zagraniczną, a zespołom naukowym prowadzenie badań interdyscyplinarnych, a także pomoc w skutecznym ubieganiu się o środki finansowe,
- wpisującą się w model nowoczesnej uczelni wyższej, ściśle współpracującej w zakresie badań i dydaktyki medycznej.
4. ANALIZA SWOT
Celem stojącym przed całą społecznością Uczelni jest wypracowanie rozwiązań pozwalających na jak najlepsze wykorzystanie mocnych stron uczelni i szans stojących przed uczelnią a przede wszystkim unikania zagrożeń wynikających z zewnętrznych czynników społeczno-politycznych w kraju i na świecie.
Analiza SWOT przeprowadzona w Uczelni obejmuje mocne i słabe strony oraz szanse i zagrożenia dla jej rozwoju we wszystkich obszarach działalności co przyczyni się do jej dalszego rozwoju.
ANALIZA SWOT WYŻSZEJ SZKOŁY MEDYCZNEJ w SOSNOWCU
|
||
SZANSE |
ZAGROŻENIA |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
MOCNE STRONY |
SŁABE STRONY |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. CELE STRATEGICZNE
O sile i prestiżu Uczelni decyduje wiele czynników, z których najważniejsze to:
- wysoka jakość kształcenia,
- kadra naukowo-dydaktyczna, złożona z ludzi uznawanych przez społeczeństwo za autorytety w nauce i dydaktyce, a także w działalności gospodarczej i społecznej,
- odpowiednia infrastruktura dydaktyczna, badawcza i socjalna,
- profesjonalna i kreatywna kadra pracowników administracyjnych,
- sprawny system zarządzania Uczelnią,
- silne zespoły badawcze liczące się w nauce polskiej i światowej, odpowiadające na potrzeby społeczeństwa i gospodarki,
- szeroka współpraca międzynarodowa w sferze badań podstawowych i stosowanych oraz dydaktyki,
- wszechstronna oferta edukacyjna wyrażająca się dużą liczbą ważnych kierunków studiów, odpowiadająca potrzebom rynku pracy, innowacyjnej gospodarki i społeczeństwa obywatelskiego,
- absolwenci liczący się na rynku pracy,
- tworzenie warunków podmiotowego i partnerskiego traktowania studentów, i pracowników, a także utrzymywanie dobrych relacji z absolwentami,
- silne i dobrze ułożone związki z regionem, umożliwiające wspomaganie potrzeb gospodarczo-społecznych i kulturowych regionu,
- wysoka zdolność zdobywania funduszy i pomnażania bazy materialnej Uczelni.
Sformułowane powyżej generalne założenia Strategii Wyższej Szkoły Medycznej wskazują ogólne i długotrwałe cele programowe w kluczowych kierunkach działania Uczelni, stanowią także podstawę do sformułowania priorytetów i celów szczegółowych.
4.1. Kształcenie
Wyższa Szkoła Medyczna w Sosnowcu jest uczelnią medyczną, w której trzon stanowią studenci, którzy pracują zawodowo w służbie zdrowia i w systemie studiów niestacjonarnych chcą uzupełnić swoje wykształcenie. Jednocześnie prowadzimy studia stacjonarne dla studentów, którzy zdobywają wykształcenie medyczne od podstaw.
Uczelnia powinna zapewniać wszechstronne, akademickie wykształcenie. Wymaga to zmian organizacyjnych Uczelni zmierzających do tworzenia podstawowych jednostek organizacyjnych o różnorodnych profilach naukowych i wszechstronnej ofercie edukacyjnej. Należy też tworzyć nowe kierunki studiów, odpowiadające zmieniającej się strukturze nauki oraz studia interdyscyplinarne i podyplomowe.
W Uczelni prowadzone jest kształcenie na pierwszym stopniu (studia licencjackie), studia na drugim stopniu (studia magisterskie). W ofercie posiadamy trzy kierunki studiów o profilach medycznych: pielęgniarstwo i ratownictwo medyczne. W tym zakresie Uczelnia uzyskała już pozwolenie na uruchomienie tego kierunku.
Uczelnia oferuje studia stacjonarne i niestacjonarne. W ofercie posiadamy tez studia podyplomowe.
Realizacja powyższych celów edukacyjnych wymaga:
- poprawy warunków kształcenia umożliwiających zapewnienie najwyższego poziomu studiów,
- powiązania wewnętrznego systemu oceny jakości kształcenia z należytymi bodźcami motywującymi,
- rozwijania i doskonalenia zdalnego, interaktywnego kształcenia na wszystkich poziomach,
- rozszerzenia oferty kształcenia dla studentów zagranicznych.
4.2. Nauka
Miernikiem jakości prowadzonych badań są wysokie wskaźniki aktywności naukowej (liczba publikacji, cytowań, patentów i wdrożeń, międzynarodowych i krajowych nagród, udział w międzynarodowych programach, stowarzyszeniach naukowych). Wyniki badań naukowych powinny stanowić podstawę oferty programowej Uczelni i być wprowadzane do treści programów nauczania.
Uczelnia powinna:
- aktywnie pozyskiwać fundusze na badania naukowe,
- wspierać rozwój młodej kadry naukowej oraz kierunki badań kluczowe dla przyszłości Uczelni,
- pozyskiwać środki na rozwój infrastruktury badawczej oraz wspierać rozwój tej struktury w środowisku akademickim regionu Zagłębia,
- wprowadzać rozwiązania organizacyjne zwiększające efektywność prowadzonych badań naukowych,
- wspomagać rozwój badań stosowanych, zamawianych i finansowanych z zewnątrz,
- tworzyć sieci naukowe z innymi placówkami badawczymi krajowymi i zagranicznymi,
- stymulować rozwój naukowych kontaktów międzynarodowych,
- stwarzać dogodne warunki do komercjalizacji wyników badań,
- umożliwiać zespołom naukowym kształtowanie struktur organizacyjnych optymalnych z punktu widzenia specyfiki badań,
- zapewniać wszechstronny dostęp do informacji naukowej,
- wspomagać system wdrożeń,
- promować postawy przedsiębiorcze, a zwłaszcza wspierać rozwój przedsiębiorczości akademickiej.
4.3. Uczelnia w swoim otoczeniu.
Wyższa Szkoła Medyczna w Sosnowcu, jako niepubliczna uczelnia w makroregionie południowej Polski, ma prawo i obowiązek wypowiadania się w sprawach szczególnie ważnych dla naszego regionu.
Działania Wyższej Szkoły Medycznej winny być spójne z oczekiwaniami otoczenia zewnętrznego. Uczelnia powinna pozostawać w stałym kontakcie z instytucjami samorządowymi, organizacjami społecznymi i gospodarczymi oraz reagować na płynące stamtąd potrzeby.
Nauka i nauczanie na Uczelni są w znacznym stopniu uzależnione od finansowania. Warunkiem dodatkowego finansowania są efektywne związki Uczelni z gospodarką oraz krajowymi i zagranicznymi, w tym unijnymi, instytucjami publicznymi.
5. CELE SZCZEGÓŁOWE
Cele szczegółowe zostaną osiągnięte w wyniku realizacji celów szczegółowych określających działania sprzyjające ich realizacji. Cele szczegółowe pozwalają na wyjaśnienie i doprecyzowanie celów strategicznych oraz przypisanie do nich konkretnych przedsięwzięć pozwalających na ich realizację.
Cel strategiczny nr 1. Osiągniecie najwyższego poziomu kształcenia w obszarach nauk medycznych. |
|
Cele szczegółowe: |
1.1 Poszerzanie oferty dydaktycznej studiów pierwszego, drugiego stopnia, poprzez otwieranie nowych kierunków studiów i nowych specjalności, w tym w kooperacji z innymi uczelniami Śląska i Zagłębia oraz środowiskami biznesowymi. |
1.2 Dostosowanie oferty edukacyjnej uczelni do potrzeb rynku pracy. |
|
1.3 Zwiększenie atrakcyjności form kształcenia oraz podniesienia ich jakości. |
|
1.4 Zwiększenie roli indywidualnych ścieżek kształcenia i opieki nad studentami szczególnie uzdolnionymi. |
|
1.5 Dostosowanie wymagań programowych do standardów międzynarodowych. |
|
1.6 Zwiększanie mobilności międzynarodowej studentów i pracowników. |
|
1.7 Doskonalenie wewnętrznego systemu zapewnienia jakości kształcenia. |
|
1.8 Podniesienie międzynarodowej pozycji uczelni w zakresie dydaktyczno – naukowym. |
Cel strategiczny nr 2. Rozwój działalności naukowej oraz komercjalizacji wyników badań. |
|
Cele szczegółowe: |
1.1 Intensyfikacja przedsięwzięć naukowo – badawczych z udziałem krajowych i zagranicznych podmiotów. |
1.2 Doskonalenie systemu motywującego pracowników Uczelni i studentów do ubiegania się o środki na badania, poprzez np.: obniżenie pensum dydaktycznego kierownikom projektów badawczych, nagradzanie osób zaangażowanych w przygotowanie projektów, przestrzeganie zasady, że uzyskanie środków na projekt badawczy krajowy lub międzynarodowy stanowi jeden z podstawowych warunków awansu. |
|
1.3 Rozszerzenie zakresu i podniesienie jakości i efektywności prowadzonych badań w odniesieniu do potrzeb rynku. |
|
1.4 Doskonalenie systemu wyróżniania i wynagradzania pracowników Uczelni, w powiązaniu z ich aktywnością naukową i dydaktyczną. |
|
1.5 Zwiększania innowacyjności badań i przedsiębiorczości. |
Cel strategiczny nr 3. Rozwój współpracy krajowej i międzynarodowej. |
|
Cele szczegółowe: |
1.1 Wzmocnienie współpracy międzynarodowej. |
1.2 Wzmocnienie współpracy regionalnej i krajowej. |
|
1.3 Włączenie się uczelni w proces edukacji zdrowotnej w szkołach podstawowych i średnich. |
|
1.4 Organizacja imprez edukacyjno – naukowych. |
|
1.5 Pogłębienie współpracy z absolwentami. |
Cel strategiczny nr 4. Osiągniecie najwyższego poziomu zarządzania uczelnią. |
|
Cele szczegółowe: |
1.1 Zapewnienie sprawnego funkcjonowania Uczelni jako instytucji poprzez usprawnienie procesu zarządzania i wdrożenie systemu kontroli zarządczej, w tym procedur monitorujących i kontrolnych. |
1.2 Kontynuowanie procesu informatyzacji Uczelni, wprowadzenie pełnej obsługi informatycznej procesu dydaktycznego oraz wprowadzenie zintegrowanego systemu zarządzania, w tym elektronicznego obiegu dokumentów. |
|
1.3 Wdrożenie elektronicznego systemu znakowania i zarządzania majątkiem Uczelni. |
|
1.4 Wdrożenie elektronicznego systemu biblioteki. |
|
1.5 Wprowadzenie elektronicznych indeksów. |
Cel strategiczny nr 5. Dostosowanie organizacji uczelni do zmieniających się zadań i sytuacji międzynarodowej. |
|
Cele szczegółowe: |
1.1 Zwiększenie skuteczności działań marketingowych na rzecz uczelni. |
1.2 Wykreowanie pozytywnego wizerunku Uczelni. |
|
1.3 Poprawa wykorzystania zasobów infrastrukturalnych i potencjału intelektualnego Uczelni. |
|
1.4 Dostosowanie organizacji Uczelni do zmieniających się zadań i sytuacji międzynarodowej. |
|
1.5 Zwiększenie efektywności zarządzania uczelnią. |
REKTOR
WYZSZEJ SZKOŁY MEDYCZNEJ
W SOSNOWCU